تحريم يا عدم تحريم هفته‌هاي ابتدايي چه مشكلي از مشكلات هميشگي فوتبال ايران حل مي‌كند؟



سلام ما را هم برسان آقاي رويانيان
علي عالي

«به جاي آنكه به تاريكي لعنت بفرستيد، سعي كنيد شمعي روشن كنيد» (كنفوسيوس)

1- محمد رويانيان شخصيت پيچيده‌يي ندارد، سعي مي‌كند مدير پيچيده‌يي نشان دهد اما در حقيقت «ساده‌انگارانه» در فوتبال نظر مي‌دهد، مصاحبه مي‌كند و تصميم مي‌گيرد. احتمالا او هم مثل بسياري از ايرانيان نتوانسته سنت و مدرنيته را در جهان امروز براي خودش حل كند، براي همين تصميماتي مي‌گيرد و اظهارنظرهايي مي‌كند كه بسيار جالب‌توجه است. جديدترين «ادعاي» استاد هم ساده و شگفت‌انگيز است: «در هفته جاري نزد علماي قم مشرف خواهم شد و پس از ارائه توضيحات در صورت تاكيد اين عزيزان و اجازه آنها، در ماه مبارك رمضان در ليگ برتر شركت نخواهيم كرد. به دنبال حفظ ارزش‌هاي ديني و الهي هستيم و براي ما اين موضوع اهميت صدچندان دارد.»

2- فوتبال در دنياي امروز صنعت است. رويانيان كه ادعاي مديريت به اندازه سن مهدي واعظي - مجري كنارگذاشته شده شبكه تهران به خاطر پرسش‌هاي فراوان از مديرعامل پرسپوليس- دارد، بايد بهتر بداند مهم‌تر از «هزينه» و «رسانه‌يي» شدن بايد «درآمد» داشت، «برنامه» داشت و «زيرساخت» ايجاد كرد. فوتبال ايران هميشه چنين مديراني داشته آقاي رويانيان! مديراني كه هزينه مي‌كنند و رسانه‌ها به آنها لقب «دوربيني» داده‌اند اما شكي وجود ندارد كه آنها هيچ‌گاه نمي‌خواهند شخصيت «دوربيني» داشته باشند و مورد «اشاره» آگاهان در طنز باشند. در حقيقت سيستم فوتبال ايران آنها را به اين سو مي‌برد؛ سيستمي كه براي آينده نمي‌تواند برنامه‌ريزي كند، نتيجه حرف اول را مي‌زند و روزمرگي يكي از خصوصيات هميشگي آن است. محمد رويانيان از همين سيستم آمده است؛ مردي با سابقه سن مهدي واعظي در مديريت كشور و آگاه به همه اركان مديريت در حوزه‌هاي نظامي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و البته ورزشي لابد!

3- محمد رويانيان باز هم خبرساز شده و براي اينكه هفته‌هاي ابتدايي ليگ فوتبال ايران را «تحريم» كند، به قم خواهد رفت. نفس «سفر» بد نيست اما تحريم يا عدم تحريم هفته‌هاي ابتدايي چه مشكلي از مشكلات هميشگي فوتبال ايران حل مي‌كند؟ آيا محمد رويانيان مي‌تواند به مراجع بگويد در كشوري كه كارگرانش ماهانه 389 هزار و 754 تومان درآمد دارند، او به بازيكنان تيمش حدود دو و نيم ميليون تومان در روز مي‌دهد؟ (براي فصل فوتبالي كه 12 ماه نيست و امسال زودتر از هميشه به انتها مي‌رسد) آيا رويانيان اين توان را دارد كه به صورت شفاف به مراجع گزارش دهد براي بازيكنان چقدر هزينه كرده و مي‌خواهد با اين هزينه‌ها چه نتيجه‌يي بگيرد؟ اين هزينه‌ها براي او نوعي «فرهنگ‌سازي» به شمار مي‌رود يا دعوت مردم براي «تفريح سالم»؟ اگر اين پول براي ورزشگاه اختصاصي، توسعه زيرساخت‌ها، توجه به تيم‌هاي پايه، ايجاد مركزي براي هواداران و... هزينه مي‌شد، شايد نامي در كوتاه‌مدت از رويانيان نبود اما در بلندمدت او «فرهنگ» بزرگي را به يادگار مي‌گذاشت. رويانيان در قم مي‌خواهد از «معلول» بگويد، حال آنكه «علت» را بايد جست و خودش بهتر از همه مي‌داند «علت»ها چيست.

4- آباد كردن خرابه‌ها، مبارزه با سيستم فرسوده و فرهنگ‌سازي براي حضور قدرتمند با حرف زدن و شعار دادن امكان‌پذير نيست. بايد كار كرد و از حركت نهراسيد. آقاي رويانيان! سلام ما را حتما به مراجع برسانيد اما مشكل فوتبال و ورزش ايران در «نگاه» مديران ايران است. فوتبال را مثل جامعه «سياه» و «سپيد» نبينيد، فوتبال را «دستوري» اداره نكنيد، براي اين مردم و فوتبال كمي «صداقت» راهگشاست. اگر مي‌خواهيد هرچه زودتر تشييع جنازه فوتبال ايران را انجام دهيد، به همين رويه ادامه دهيد وگرنه آنقدر صاحب فكر و ايده در اين جامعه وجود دارد كه هم بخواهد به توسعه فوتبال كمك كند و هم نشاط اجتماعي و سعي كنيد آنها را جذب كنيد. اگر باور نداريد، مي‌توانيد چهار هفته ابتدايي ليگ در ماه رمضان و بعد از افطار را نظاره كنيد كه چگونه موج‌موج هوادار خودش را به ورزشگاه مي‌رساند تا «تنها» سرگرمي روزهاي «خستگي» را از نزديك ببيند.مشكلات تئاتر،موسيقي و سينما كه جاي خود دارد،حداقل شما «هيجان» اين فوتبال را از اين مردم نگيريد.