مسئولان گفته‌اند در سال تولید ملی، ورود دروازه‌بان خارجی به کشور را منع کرده‌اند تا از تولیدات داخل استفاده کنند. شعار راهبردی برای ارتقای اقتصاد و استقلال کشور کجا و این راهبرد را این گونه با کج فهمی تفسیر کردن کجا؟!

به گفته برخي از كارشناسان، اجراي قانون منع حضور دروازه‌بان‌هاي خارجي در ليگ برتر، نه تنها باعث رشد و بروز استعدادهاي دروازه‌بان‌هاي ايراني شده، بلكه موجب افزايش كاذب قيمت دروازه‌بان‌هاي داخلي بوده است.

به گزارش «تابناک»، غلامرضا بهروان، سرپرست كميته مسابقات فدراسيون فوتبال با اعلام يكسان شدن آيين‌نامه نقل و انتقالات در مسابقات ليگ برتر و دسته اول، تأكيد كرد در فصل ۹۲ ـ ۹۱ فوتبال ايران، حضور دروازه‌بانان خارجى علاوه بر مسابقات ليگ برتر در رقابت‌هاى ليگ دسته اول نيز ممنوع خواهد بود.

محروميت حضور دروازه‌بانان خارجى در ليگ برتر، تنها باعث شد كه امسال قيمت دروازه‌بانان ايرانى در فصل نقل و انتقالات بالا برود. بايد بپذیریم كه در سال‌هاى اخير، شمار دروازه‌بانان مستعد ما در ليگ داخلى كاهش چشمگيرى داشته است، ولی وجود دروازه‌بانان خارجى باعث مى‌شد كه رقابت جالبى میان دروازه‌بانان ايرانى پدید آید و در واقع مى‌توان گفت در دراز مدت، باعث پيشرفت سطح دروازه‌بانان ما مى‌شد.

در ضمن با بالا رفتن قيمت دروازه‌بانان ايرانى، ناخودآگاه قیمت بازیکنان هم بالا می‌رود و... .

بهروان سرپرست سازمان لیگ گفت: استناد به فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال به نام سال «تولید ملی، حمایت از سرمایه و کار ایرانی»، سبب شد فدراسیون فوتبال، حضور دروازه‌بان خارجی را نه تنها در لیگ برتر بلکه در لیگ دسته اول هم منع کند.

حال پرسش این است، آیا تنها حضور دروازه‌‌بان خارجی است که خطری برای تولید ملی به شمار می‌رود و مدافع،‌ هافبک و مهاجم خارجی از این قاعده مستثنی هستند؟

پرسش مهمتر این که آیا پیام مقام معظم رهبری که مسائل کلان کشور را در برمی گیرد، می‌توان به فوتبال‌ ـ که نیازمند استفاده از دانش روز جهان است‌ ـ تعمیم داد؟ به قول رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، چرا باید سطح این فرمایش‌ها را تا این سطح پایین آورد؟

چقدر می‌توان این تصمیم را فوتبالی دانست؟ آیا حضور نداشتن خارجی‌ها در فوتبال لیگ ما و فوتبال پر از مسأله، ما را دچار افت نمی‌کند؟ آیا قیمت دروازه‌بانان داخلی به صورت کاذب بالاتر نمی‌رود؟

يكى از دلايل اصلى پيشرفت ليگ‌هاى اروپايى، حضور بازيكنان خارجى در آن ليگ است. نمى‌دانم دليل اصلى اين محروميت چيست؛ اما گمان نمى‌كنم اين قانون باعث پيشرفت دروازه‌بانان ما شود.

در ليگ برتر دیدیم که متأسفانه اکنون دروازه‌بانان آماده و كافى در ايران نداریم. دروازه‌بانان خارجى را مى‌توانستيم با هزينه كم و كيفيت بالا به تيم‌هاى حاضر در ليگ برتر بياوريم، ولی اکنون مجبوريم دروازه‌بان داخلى جذب كنيم كه حتى سطح آنها از دروازه‌بان خارجى پايين تر است. به هر حال اميدوارم اين محروميت را در نخستين فرصت لغو كنند، زيرا گمان مى‌كنم هنوز به خودكفايى دروازه بان نرسيديم.

پرویز مظلومی اوایل فصل گفته بود: اکنون با محدودیت دروازه‌بانان کارآمد در فوتبال ایران روبه‌رو هستیم که همین، موجب افزایش حقوق و دستمزد آنان شده است. 

وی ادامه داد: هنگامی که بازیکنان، دستمزد دروازه‌بانان را می‌بینند، آنان نیز خواهان افزایش مبلغ قراردادهای خود هستند که این موضوع، سقف قراردادهای بازیکنان را بالا برده است.

به گفته برخي از كارشناسان، اجراي قانون منع حضور دروازه بان‌هاي خارجي در ليگ برتر نه تنها باعث رشد و بروز استعدادهاي دروازه‌بان‌هاي ايراني شده، بلكه افزايش كاذب قيمت دروازه‌بان‌هاي داخلي بوده است.

تيم‌هاي ليگ برتر نزديك به ده ميليارد هزينه مي‌كنند اما اگر دروازه‌بان ششدانگ و خوب نداشته باشند، سرمايه‌گذاري‌شان در ليگ به هدر مي‌رود.

برای آگاهی آیا می‌دانید چند دروازه‌بان مطرح لیگ در امارات سرمایه‌گذاری هنگفت کرده‌اند؟ آیا این مسأله شعار سال «تولید ملی، حمایت از سرمایه و کار ایرانی» را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد‌؟


دوستان به جای الگوبرداری از کشورهای عربی، از کشورهای صاحب سبک فوتبال الگو بگیریم، وگرنه همچنان پسرفت فوتبال ایران ادامه می‌یابد.