ورود رهبران نقض کننده حقوق بشر (از جمله احمدی نژاد) به بریتانیا ممنوع است


ورود رهبران نقض کننده حقوق بشر (از جمله احمدی نژاد) به بریتانیا ممنوع است

مقامات بریتانیا تلویحا به اظهارات محمود احمدی نژاد در مورد حضور وی در مراسم المپیک پاسخ دادند.
بر همین اساس یک مقام دولتی بریتانیا در مورد دعوت و حضور رهبران سیاسی در جریان مراسم المپیک لندن گفت رهبران سیاسی که مرتکب نقض حقوق بشر شده باشند، اجازه حضور در لندن را نخواهند داشت و ورود آنها به بریتانیا ممنوع خواهد بود.
به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جرمی براون مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ به پرسش نماینده‌ای از حزب کارگر در مجلس عوام این کشور گفت: «اگر مدرک معتبر و مستقل و قابل استنادی باشد که ارتکاب نقض حقوق بشر یک شخص را نشان دهد، به طور معمول به چنین شخصی اجازه ورود به خاک بریتانیا نمی‌دهیم.»
وی حاضر به اشاره به نام و یا جزییات بیشتر شخص یا اشخاص نشد اما گفت هرکسی که در فهرست ممنوعه اتحادیه اروپا یا سازمان ملل باشد، از نظر ما هم ورود او هم با ممنوعیت روبرو خواهد بود.با این وجود نام محمود احمدی تژاد در فهرست ممنوعه اتحادیه اروپا نیست.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه به دلیل سرکوب خشونت بار مردم و نقض گسترده حقوق بشر در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد. دادگاه کیفری بین المللی هم حکم جلب رییس جمهوری سودان به اتهام نسل کشی را صادر کرده است.
موضع دولت بریتانیا در مورد سفر رهبران کشور‌ها به المپیک لندن پس از آن صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد گفته بود می‌خواهد به المپیک برود، «ولی با حضور من مشکل دارند.»
سفر رییس جمهوری ایران در فهرست ممنوعیت تردد سازمان ملل و یا اتحادیه اروپا نیست.
دنیس مک شین نماینده حزب کارگر در پارلمان که در مورد سفر رهبران ناقضان حقوق بشر سوال خود را مطرح کرده بود، از دولت بریتانیا درخواست کرده اجازه حضور به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و همچنین پادشاه بحرین را به مراسم المپیک ندهد.
رییس جمهوری روسیه و پادشاه بحرین هم در فهرست تحریم‌های سازمان ملل یا اتحادیه اروپا نیستند.
محمود احمدی‌نژاد ۲۸ اردیبهشت‌ماه، در مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی سال ۹۰ گفت: «متأسفانه آنها با حضور من مشکل دارند و گرنه من دوست دارم که در المپیک حاضر شوم و جوانان عزیز را تشویق کنم.»
آقای احمدی نژاد توضیح بیشتری درباره مشکل پیش روی وی برای حضور در المپیک لندن نداد ولی از زمان حمله دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا در تهران در آذرماه سال ۹۰ مناسبات میان تهران و لندن با تنش زیادی روبرو شده است.
به دنبال این حمله، بریتانیا تمام کادر دیپلماتیک خود را از ایران خارج کرد و از دیپلمات‌های ایرانی خواست تا خاک این کشور را ترک کنند.
محمود احمدی‌نژاد در حالی از تمایلش به حضور در مراسم المپیک خبر داد که ۲۵ اردیبهشت‌ماه محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان گفته بود که محمود احمدی‌نژاد به المپیک لندن نخواهد رفت.
این اظهار نظر پس از آن صورت گرفت که برخی از وبسایت‌های خبری ایران اعلام کردند که بریتانیا قصد دارد از کسانی که به قصد شرکت در المپیک به لندن می‌آیند، حتی مسئولان سیاسی کشورها، انگشت‌نگاری کند.
وزیر ورزش و جوانان ایران پیشتر ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این تصمیم بریتانیا گفت: «البته رییس جمهوری کشورمان نیز تصمیمی برای حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن ندارد.»
این در حالی است که تلویزیون انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه گزارش داده بود که محمود احمدی‌نژاد و وزیر ورزش ایران پس از آن که متوجه شدند که لندن قصد دارد از «ورزشکاران و مربیان انگشت‌نگاری و اسکن چهره» به عمل بیاورد، گفته‌اند که در این مسابقات حضور نخواهند یافت.