مواد مخدر جايگزين كباده در زورخانه‌ها شده است


      مواد مخدر جايگزين كباده در زورخانه‌ها شده است
     
     

     
     
    ---------------------------------------------------------------------------
     
    آفتاب: زورخانه از قدیم الایام، پیش ازآنکه پدران و مادران ما متولد شوند جایگاه ولایت مداران و خداترسانی بود که حرفشان سندی معتبربرای مردم یک شهر و زور بازو تنها معیار پهلوانی نبود، این در حالیست که امروز شاهد تخریب و تبدیل شدن اين مكان‌ها به خرابه‌هايي براي پرورش معتادان هستیم جایگاهی كه روزي متعلق به مردان بزرگی همچون صادق بلورفروش، حسین پهلوان و بسیاری ازنام آوران تاریخ بوده است.
     

    شاید برای هرکسی شنیدن تخریب زورخانه، جایگاهی که سال‌ها، آزاد مردانی در آن پرورش یافته که فرهنگ مردانگی و فتوت را ترویج می‌دادند جای تاسف دارد، اما زورخانه تنها با زور بازوی چند انسان که كمتر بویی از فرهنگ زورخانه‌ای برده‌اند احیا نمی‌شود بلکه فرهنگ اصیل ایرانی ماست كه شايد گم شده و هر روز نیز از ما دورتر می‌شود. 
     
    نصرالله حدادی پژوهش گر تهران قدیم در گفتگو با ایلنا درباره فرهنگ زورخانه‌ای که تنها ویژه ایرانیان است اظهار داشت: زورخانه درگذشته محلی برای ورزشکاران باستانی با فرهنگی برخاسته از ولایت حضرت امیر، شاهنامه و باورهای جوانمردی ایران از تاریخ عیاران سیستان تا سلسله قاجاریه بوده است. 
     
    این مورخ تهران قدیم در ادامه افزود: فرهنگ زورخانه که مختص ما ایرانیان است از شاهنامه فردوسی و فرهنگ ایرانی گرفته شده است که به غیر از ما هیچ ملتی نمی‌تواند درک کند و همچنین از یکپارچگی شیعه بودن کشورمان که به یادگاراز امیر مومنان بر جای مانده، نشات گرفته است. 
     
    وی تاکید کرد: فرهنگ ایرانی طی اعصار و قرون متمادی دربستر زمان شکل گرفته و ریشه در آب و خاک و سرزمین بزرگ مردان و زنان روزگاران کهن دارد. 
     
    جهانی شدن فرهنگ زورخانه غیرممکن است 
     
    به گفته حدادی فرهنگ زورخانه از تاریخ ایران و ایرانی طی هزاران سال برخاسته و هرگز نمی‌توان این فرهگ را جهانی کرد چراکه هیچ جای دنیا نمی‌تواند اشعار شاهنامه، حافظ، سعدی خیام و مولوی و مهم‌تر از همه خصلت پهلوانی را درک کند. 
     
    گود حسین پهلوان چه شد؟

    نصرالله حدادی گفت: بسیاری از زورخانه‌ها در اقصی نقاط ایران همچون گود حسین پهلوان در محله خانی آباد تهران از بین رفته‌اند و دیگرنه تنها اثری ازاین بناهای تاریخی نیست بلکه فرهنگ زورخانه و مردانگی نیز از بین رفته و تبدیل به خرابه‌هایی شده است که امروز به جای میل و کباده کشیدن پهلوانان، معتادان مواد مخدر می‌کشند. 

     
    یافتن جوانمردی گم شده تنها راه احیای فرهنگ زورخانه‌ای 
     
    این پژوهشگرتهران قدیم درادامه به یافتن خصلت جوانمردی به عنوان تنها راه حقیقی احیای فرهنگ زورخانه‌ای اشاره کرد و گفت: تنها راه رسیدن و احیای فرهنگ زورخانه همچون گذشته ایران، یافتن جوانمردی و فتوت گم شده ایران و ایرانی است که در جامعه امروز به نوعی دست نیافتنی شده است. 
     
    وی در پایان علل گمراهی و گم شدن فرهنگ زورخانه در ایران را جهانی کردن فرهنگ زورخانه‌ای و همچنین بی‌اعتنایی به فرهنگ این کار دانست که سبب محو شدن فرهنگ پهلوانی از جامعه امروز ما شده چرا که جهانی کردن فرهنگ زورخانه غیر ممکن و از محالات است.