دخالت دولت در ورزش درست یا نادرست! تحریف یا جهل به قانون؟

هوشنگ نصيرزاده، ميهمان ويژه برنامه ورزش و مردم در جمعه این هفته بود تا درباره انتخابات فدراسيون فوتبال و دیگر مسائل روز فوتبال كارشناسي كنند.

به گزارش «تابناك»، نصیرزاده تعریف دولتی و غیر دولتی را این گونه ارایه داد و گفت: غیر دولتی به آنجایی اطلاق می‌شود كه مستقیم با دولت كار نمی‌كند و چون دولت پول می‌دهد، پس دولت می‌تواند دخالت كند، مانند همه فدراسیون‌های ورزشی، جهاد نصر، بنیاد مستضعفین، كمیته ملی المپیك و... ادامه دادند، اساسنامه فدراسیون فوتبال كه به فیفا ارایه شد، در آن نوشتند غیر دولتی و فیفا وقتی دید نوشته‌اند غیر دولتی، اساسنامه را پذیرفت، ولی در كشور ما غیر دولتی این است كه دولت حضور ندارد، ولی چون پول می‌دهد، میتواند حضور داشته و دخالت كند!

نصیرزاده همچنین گفت: اساسنامه موسسات غیر دولتی زیر نظر هیأت دولت است و قانونی که مجلس در سال 1373 تصویب کرده، به دولت اجازه دخالت را می‌دهد. آقایان نماینده ای که انتقاد می‌کنند، بهتر است نخست قانون را تغییر بدهند!

وی در بخش دوپینگ اظهار داشت: روی ماده مصرفی مواد ممنوعه را ننوشته بودند و درباره مصرف نکردن ماده ممنوعه آگاهی نبود! و چون در گذشته، احكام صادره سنگین بود، این حكم كمی تأمل‌برانگیز شد!

وی همچنین فرآیند تست دوپینگ را ارسال نمونه با كد و نه با نام افراد به آزمایشگاه كلن آلمان ذكر كرد و اشاره داشت، در صورتی كه نمونه تست فرستاده شده، مثبت شود، آزمایشگاه كلن آلمان، موضوع را به فیفا اعلام می‌كند و فدراسیون فوتبال كشورمان با معرفی فرد خاطی، توضیحات لازم را به فیفا گزارش می‌كند.

نخستین چیزی كه از سخنان نصیرزاده به ذهنم رسید، مصاحبه‌های ایشان پس از مجمع فدراسیون فوتبال بود كه ایشان تلاش داشتند مصوباتی مانند تغییر انتخابی به انتصابی بودن نواب رئیس را قانونی جلوه دهند و برای اینكار به ترجمه نادرست اساسنامه اشاره كردند و گفتند ترجمه اساسنامه نادرست بوده و نمی‌دانیم، چرا هر وقت فدراسیون فوتبال دچار مشكلات اینچنینی می‌شود، نصیرزاده وارد معركه شده و می‌کوشد، با آوردن مطالب آنچنانی همه چیز را خوب، قانونی و درست نشان دهد!

آقای نصیرزاده بیش از هر كس دیگری می‌دانند دو عضو كار گروه نوشتن اساسنامه فدراسیون فوتبال در دوره انتقالی، تحصیلاتشان را تا مدرك دكترا در آمریكا گذرانده و به زبان فارسی و انگلیسی كاملأ مسلط بودند و كتاب اساسنامه فدراسیون فوتبال ـ همان گونه كه پیشتر توضیح دادیم ـ در صفحه پنج، معانی فارسی و انگلیسی اكثریت نسبی، اكثریت مطلق و اكثریت دوسوم را نوشته و با آنچه نصیرزاده می‌گوید كاملأ مغایرت دارد!

نصیرزاده می‌گوید: چون نوشتند غیر دولتی، فیفا اساسنامه را پذیرفته؛ یعنی در حقیقت، ایشان می‌خواهند با ظرافت بگوید، معنی غیر دولتی برای مصرف خارج از كشور و فیفا با معنی و مصرف آن در درون كشور متفاوت است! ولی نصیرزاده بیش از هر كس دیگر می‌داند علت تعلیق فوتبال كشور ما چه بود و چرا اساسنامه فیفا را پذیرفتیم و اگر فیفا دخالت دولتها را در فدراسیون‌های فوتبال كشورها ببیند، چه خواهد شد!

نصیرزاده بهتر از هر كس دیگر می‌داند كمیته ملی المپیك هر كشور یك NGO بوده و همانند فیفا اگر كمیته بین‌المللی المپیك (IOC ) متوجه دخالت دولت‌ها شوند، چگونه با آن كشورها برخورد خواهند كرد!

مطالب نصیرزاده راجع به دوپینگ جالب است، چون ایشان بیش از هر كس دیگر می‌داند یكی از دلایلی كه تیم‌های ورزشی به همراهشان در مسافرت‌ها آشپز مخصوص می‌برند و غذای مصرفی‌شان را خودشان تهیه و كنترل می‌كنند چیست، چون امكان ریختن داروهای ممنوعه و غیر مجاز از طرف تیم‌های مقابل وجود داشته و با این روش، امكان شیطنت تیم یا تیم‌های رقیب را از بین می‌برند.

بحث دوپینگ آنقدر برای فیفا حساسیت دارد كه نگاهشان را بسیار ویژه كنند و برای نمونه، سرمربی محترم تیم ملی بیش از هر كس دیگری با تمام وجود حس كرده‌اند، چنانچه مربی یا هر كس دیگر فقط بابت جلوگیری از انجام تست دوپینگ چگونه شش ماه محروم خواهند شد (به ظاهر سرمربی محترم تیم ملی پیش از ورود به ایران با این مسأله در اروپا از نزدیك برخورد داشته اند).

و بدانیم در بحث دوپینگ وقتی ماده ممنوعه كشف شد و ادا كاری به اینكه شما می‌دانستید یا نمی دانستید یا روی ماده ممنوعه نوشته یا ننوشته یا ماده مصرفی دارای چیزی بوده یا نبوده ندارد و فرد را ملزم می‌كند، نسبت به مواد مصرفی دقت نظر داشته و از راه‌های مناسب و كنترل شده تغذیه كنند.

در پایان از متولیان فدراسیون فوتبال كه پیشتر از آنها درخواست كرده بودیم، تأییدیه فیفا نسبت به تغییر قانون نواب رئیس از انتخابی به انتصابی را روی سایت فدراسیون فوتبال قرار دهند.

هم اكنون نیز بر پایه گفته نصیرزاده، خواهشمندیم نامه‌نگاری فدراسیون فوتبال به فیفا و بالعكس و با ذكر نام نفرات و مدت محرومیت متخلفان و كد نمونه تست‌های ارسالی به آزمایشگاه كلن آلمان را در سایت فدراسیون فوتبال قرار دهند تا از هر گونه شایبه جلوگیری شود.