ملي پوش سابق دستفروشي مي كند!

وقتی بسکتبال از الگوهاي اخلاقي و منشهاي پهلواني فاصله می گیرد!
 
رعايت اخلاق و مدنظر قرار دادن كرامت انسانها در امور ورزشي از مسائل بسيار مهم و در عين حال در ميهن عزيزمان از پيشينه طولاني و داراي الگوهاي اخلاقي فراواني همچون پورياي ولي و مرحوم غلامرضا تختي و در روزگار نزديك تر به ما مرحوم استاد حسن اشتري و مرحوم حاج اصغر تهراني و شهداي گرانقدر ورزشكاري همانند سعيد طوقاني، رضا هوريا، سعيد نوروزي و... مي باشند.

به گزارش ایپنا : خبرهاي اين روزهاي بسكتبال كشور گوياي فاصله گرفتن هرچه بيشتر اين ورزش از الگوهاي اخلاقي و منشهاي پهلواني است كه در گذشته هايي نه چندان دور همه و همه محيط فرهنگي حاكم بر ورزش بسكتبال را به دلايل گوناگون بسيار سالم و اخلاق محور مي دانستند.

حال آنكه امروزه خبرهايي مي شنويم مبني بر اينكه مسوولين فدراسيون بازيكن ملي پوش سابق بسكتبال كشور را كه به دليل نياز مالي و زمين گير شدن در خيابان دستفروشي مي كند، را به دروغگويي متهم مي كنند وهدف او را باج گيري از فدراسيون مي خوانند و حتي پا را فراتر گذاشته و بيان مي كنند كه او عضو تيم ملي نبوده حال آنكه سايت رسمي فدراسيون بسكتبال نيز اسم او را در ليست ادوار گذشته بسكتبال كشور آورده است.

يا نمونه اي ديگر اينكه در بسكتبال بانوان و در مسابقات سوپر ليگ، بازيكن يكي از تيمها داور مسابقه را مورد حمله و ضرب و شتم قرار مي دهد و داور چنان مصدوم مي شود كه به بيمارستان منتقل می شود!

اينها گوشه اي بسيار كوچك و قابل بازگويي از وضعيت اسفبار فرهنگي و اخلاقي جاري در بسكتبال كشور است و گرنه مصاديق فراوان از حضور پررنگ بي اخلاقي ها و بد اخلاقي ها وجود دارد كه قلم از نگاشتن آن شرم داشته و فكر هر انسان آزاده و هر آن شخصی كه ذره اي دغدغه فرهنگي داشته باشد را آزار مي دهد.

ريشه اين نارسايي ها و بد اخلاقي ها را مي توان در جاي جاي گفتمان حاكم بر عملكرد مسوولين فدراسيون در تعامل با جامعه مربيان، داوران و بازيكنان يافت كه اين 3 ركن اصلي بسكتبال بارها مورد هجمه  و حمله كلامي و رفتاري مسوولان فدراسيون قرار مي گيرند و كار تا آنجا پيش مي رود كه مسوولين فدراسيون بسكتبال بيان مي كنند؛ با كساني كه مشكل داريم حذفشان مي كنيم و آن را از مزاياي اخلاقي خود مي دانند.

تا چندي پيش هنگامي كه دلسوزان متعهد و اخلاق گرایان به متوليان بسكتبال گوشزد مي كردند كه اگر پايه هاي اخلاقي اين ورزش خوشنام را متزلزل و سست كنيد تبعات آن گريبانگير مجموعه بسكتبال كشور خواهد شد(همانطور كه خبرهاي گوناگون از آنچه در سفرهاي برون مرزي بر بازيكنان مي گذرد) آقايان با دليل ناموجه پاسخ مي دادند و در نهایت با پررنگ جلوه دادن مقام و قهرماني ها اين مشکلات به دست فراموش سپرده می شد.

حال كه امروز ديگر خبري از روزهاي خوش بسكتبال نيز در عرصه داخلي و در سطح بين المللي نيست، آنچه باقيمانده بي اخلاقي هاي گوناگون در ورزش بسكتبال است.

از آنجا كه مردم شريفمان، مسوولين و متوليان وزارت ورزش و جوانان و شخص آقاي دكتر عباسي به رشد و تعالي توامان فكري، اخلاقي و جسماني تاكيد فراوان داشته و دارند و با عنايت به اينكه ريشه هاي تربيتي ورزشكاران ما با اخلاق و معنويات آبياري شده و رشد ونمو يافته است، دور از دسترس نخواهد بود كه با بهره مندي از نيروهاي توانمند و در عين حال اخلاقمدار  بازگشتي دوباره به ورزش اخلاق محور و پهلواني و در عين حال حرفه اي و قهرماني داشته باشيم.

به اميد بازگشت و شكوفايي مجدد اخلاقيات و ارزشها در عرصه ورزش دانشگاهي و مهيج بسكتبال ايران اسلامي.

* همایون بکتاش