جلالی:نمی‌شود دلال پرورش داد و در فوتبال پیشرفت کرد

سرویس ورزشی «فردا»: سرمربی فولاد خوزستان پس از پشت سر گذاشتن یک سمینار یک هفته ای، به  ایران برگشت و در بازی مقابل صبای قم روی نیمکت نشست تا تیم اهوازی یک پیروزی مقتدرانه را در برابر شاگردان جوان عبدالله ویسی کسب کند. مجید جلالی، سرمربی این تیم در گفت و گو با فردا نیوز از این مسابقه، سمینار AFC و البته بازی هفته قبل مقابل شهرداری تبریز که در نبود او با تساوی به پایان رسید، صحبت کرده است:

- از سفرتان به مالزی شروع کنیم. حضورتان در نشست مدرسان AFC مثبت بود؟

خیلی زیاد. این نشست درباره توسعه فوتبال بود که دو قسمت داشت. دو روز اول آن مخصوص مدرس ها بود که در آن، آنها را با آخرین متدهای تدریس آشنا می کردند و بخش دوم، یک سمینار بین المللی درباره توسعه فوتبال جوانان در آسیا بود.
مسئولان AFC برای این کار، از فدراسیون های موفق سراسر جهان دعوت کرده بودند که آنها یک به یک درباره برنامه هایی که برای توسعه فوتبال جوانان در کشورشان داشتند، صحبت می کردند.
 
از فدارسیون فوتبال اسپانیا شخصی به نام آقای مندز آمده بود که تمام برنامه های توسعه فوتبال در این کشور را شرح داد که این برنامه ها واقعا جالب بود. از آلمان هم آقای اشتوبر، مسئول کمیته آموزش فدراسیون فوتبال این کشور آمده بودند که ایشان هم کلا درباره توسعه فوتبال جوانان در آلمان صحبت کرد؛ صحبت های هردویشان فوق العاده بود. این را واقعا می گویم.
 
به نظر من وقتی شما با برنامه های این کشورها برای توسعه فوتبال شان در رده های پایه آشنا می شوید، تازه می فهمید کشورهایی مثل آلمان و اسپانیا بیخود و بدون دردسر به اینجایی که می بینید نرسیده اند و  پروژه جوان گرایی در فوتبال شان را از سال ها قبل آغاز کرده اند.
در نهایت به این نتیجه می رسید که نمی شود خورد و خوابید، با حاشیه ها زندگی کرد، دلال پرورش داد و میلیاردها تومان پول در فوتبال جا به جا کرد و بعد با پیشرفت در فوتبال مواجه شد. من واقعا وقتی برنامه های آنها را دیدم، خیلی کیف کردم و ایده های خیلی زیادی هم گرفتم. هرچند این حسرت همیشه با من هست که چرا نمی شود این ایده ها را در ایران عملی کرد.

- از نظر شما امکان عملی شدن چنین برنامه هایی در ایران وجود دارد؟

بخش زیادی از حسرت من دقیقا به همین دلیل است که می شود این ایده ها و برنامه ها را خیلی راحت از آنها در ایران پیاده کرد. مطمئن باشید برای انجام شدن این کار، فقط به یک اراده عمومی نیاز داریم. اینکه یک مسئول بلند پایه کشوری بخواهد که این برنامه انجام شود. البته باید یک ضمانت اجرایی قوی و پشتوانه مالی قدرتمند هم وجود داشته باشد که قطعا یک مسئول بلند پایه کشوری کار سختی برای مهیا کردن این نیازها نخواهد داشت.