فوتبال بدون فیلتر، پول‌های بدون صاحب

این بازیکنان که برخی از آن‌ها حتی رنگ پیراهن تیم ملی کشورشان را هم ندیده بودند بدون هیچ فیلتری به عنوان اسطوره وارد فوتبال ایران شدند و بعد از مدتی نیمکت نشینی و اغلب سکو نشینی مقدار بسیاری ارز را از کشورمان خارج کردند. در این بین برخی بازیکنان به واسطه دلال‌ها وارد فوتبال ایران شدند و با کسب مبلغ ناچیزی از ایران خارج شدند چراکه ...
حضور بازیکنان خارجی درجه چندم، در سال‌های اخیر به حدی در فوتبال ایران عادی و فراوان شده که لیگ بر‌تر کشورمان را در تبدیل به دریچه‌ای وسیع برای ورود بازیکنان دست چندم خارجی شده است. 

به گزارش «شفاف» بعد از افزوده شدن نام حرفه‌ای بر لیگ دسته اول ایران شاهد سرشار شدن بازیکنان خارجی به تیم‌های باشگاهی کشورمان بوده‌ایم که از دروازه‌بان گرفته تا مهاجم به تیم‌های کشورمان راه یافتند و در میان این بازیکنان فرنگی تعداد بی‌شماری بازیکن بنجل و دسته دوم و سوم که سابقهٔ چندانی در فوتبال هم نداشتند وارد لیگ‌های ایران شدند. 

این بازیکنان که برخی از آن‌ها حتی رنگ پیراهن تیم ملی کشورشان را هم ندیده بودند بدون هیچ فیلتری به عنوان اسطوره وارد فوتبال ایران شدند و بعد از مدتی نیمکت نشینی و اغلب سکو نشینی مقدار بسیاری ارز را از کشورمان خارج کردند. در این بین برخی بازیکنان به واسطه دلال‌ها وارد فوتبال ایران شدند و با کسب مبلغ ناچیزی از ایران خارج شدند چراکه بیشتر هزینه‌های قرارداد آن‌ها در اختیار دلال‌ها و ‌برخی مدیران باشگاه‌ها قرار می‌گرفت. 

سرخابی‌ها در صدر خریداران 

تیم‌های استقلال و پرسپولیس با جذب دو مهاجم خارجی به استقبال بازار نقل و انتقالات نیم فصل لیگ بر‌تر رفتند. دو مهاجمی که کارنامه روشنی در فوتبال اروپا ندارند و مشخص نیست با کدام ساز و کار در لیگ بر‌تر فوتبال ایران آفتابی شده‌اند. «آیمون زاید» مهاجم ۲۸ ساله ایرلندی الاصل که دیروز رسما با پرسپولیس قرارداد بست یک بازیکن تونسی- لیبایی است که علاوه بر کار فوتبال در یک مجله ایرلندی ستون هفتگی دارد. این مهاجم ۱۸۸ سانتی متری فوتبالش را در تیم برادفورد آغاز کرد و پس از آن به لسترسیتی پیوست. سقوط این تیم به دسته‌ اول لیگ بر‌تر انگلیس باعث بازگشت زاید به ایرلند شد. دو سال حضور در تیم بری واندررز، ۱۰۶ بازی و ۵۴ گل را در کارنامه‌ این بازیکن رقم زد. پس از آن زاید دو سال به‌طور قرضی در دو تیم گمنام بازی کرد و تنها یک گل به ثمر رساند. در سال ۲۰۰۶ وگدا یونایتد ایرلند، زاید را به خدمت گرفت و این مهاجم در طی دو سال حضور در این تیم ۷۰ بازی انجام داد و ۲۰ گل زد. اسپورتینگ فینگال ایرلند مقصد بعدی او بود که زاید در ۵۴ بازی ۲۱ گل برای این تیم به ثمر رساند. مهاجم جدید سرخپوشان فصل گذشته در تیم دری سیتی ایرلند ۲۲ گل به ثمر رساند و با این تیم به مقام سومی لیگ دسته اول ایرلند رسید. او عنوان آقای گلی را بالا‌تر از دویل (۲۰گل) و دنی نورس (۱۵گل) به دست آورد. در عرصه ملی هم این بازیکن در تیم ملی زیر ۲۱ سال ایرلند ۲ بار به میدان رفته است. او بعد‌ها ترجیح داد برای تیم ملی بزرگسالان لیبی بازی کند. زاید در سال ۲۰۱۰ چهار بازی ملی برای این تیم آفریقایی انجام داده است. 

اما مهاجمی که قرار است در آینده‌ای نزدیک به عضویت باشگاه استقلال دربیاید گوران ژرکوویچ نام دارد. یک بازیکن صربستانی که سابقه‌ درخشانی در فوتبال اروپا ندارد و رد و اثر چندانی از وی به چشم نمی‌خورد. ژرکوویچ یک مهاجم ۱۸۶ سانتی‌متری است که اصالتا فرانسوی و در شهر لیون به دنیا آمده است. او سابقه‌ بازی در تیم Fk تائوراس لیتوانی را در کارنامه دارد. گوران پیش از این در تیم‌های زالگیریس (۹ بازی در یک‌سال و یک گل) و شارلونی (۲۰ بازی در دوسال و ۶ گل) لیتوانی بازی کرده بود که در طی این سه سال تنها ۷ گل به ثمر رسانده است. باشگاه استقلال با این بازیکن به توافق رسیده و قرار است با حضور در هیات فوتبال استان تهران قراردادش را به صورت رسمی ثبت کند. 



تفاوت از زمین است تا آسمان! 

تجربه ثابت کرده که تصور عموم مبنی بر ثروتمند بودن همه بازیکنان خارجی فوتبال ایران اصلا درست نیست. بسیاری از این بازیکنان درصد زیادی از قراردادشان را به شرکت‌های نقل و انتقالات و ایجنت‌ها و دلال‌هایی می‌دهند که از این بازیکنان ارزان قیمت بازیکنان چند صد هزار دلاری ساخته‌اند. 

تفاوت خارجی‌های جذب شده به فوتبال ایران و آنچه در کشورهای اروپایی رخ می‌دهد نیز در همین امر است. در شرایطی که مربیان بزرگ دنیای فوتبال بازیکنان خارجی مد نظر خود را از مدت‌ها قبل و در مسابقات مختلف زیر نظر می‌گیرند در فوتبال ایران مربیان بازیکنان خارجی را از روی سی دی و نوار فیلم این بازیکنان انتخاب می‌کنند. 

خارجی‌ها ۳ دسته‌اند

بازیکنان خارجی وارد شده به لیگ بر‌تر ایران را هم می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. دسته اول بازیکنان خوبی هستند که هیچ وقت کشف نمی‌شوند و بعد از اخراج از لیگ بر‌تر کشورمان به بوندس لیگا یا سری A می‌رسند. 

دسته دیگر که تعدادشان زیاد نیست بازیکنان خوبی هستند که کشف هم می‌شوند، اما همین تعداد معدود خوب هم پس از اینکه در فوتبال ایران به پختگی رسیدند ترجیح می‌دهند به لیگ کشورهای حاشیه خلیج فارس بروند و بی‌منشور و بی‌سقف و با آرامش فوتبال بازی کنند. 

اما بیشتر بازیکنان خارجی که تا به امروز در لیگ بر‌تر کشورمان بازی کرده‌اند بازیکنان ضعیفی بوده‌اند که بسیاری از آن‌ها در کشور‌هایشان شغل‌های بی‌ارتباطی با فوتبال داشتند و ایران تنها جایی بود که می‌توانست آن‌ها را تبدیل به فوتبالیست واقعی کنند. 

بنابراین گزارش به نظر می‌رسد که در نیم فصل دوم لیگ بر‌تر امسال نیز شاهد اتفاقات جالبی در بین بازیکنان خارجی وارد شده به ایران باشیم. بازیکنانی که بعضا هر‌گاه دلشان بخواهد می‌آیند و بعد از چپاول کردن پول رایج ملی کشورمان هر وقت بخواهند از ایران خارج می‌شوند.