درگيري در فدراسيون فوتبال

حكم كميته استيناف در مورد دو بازيكنان پرسپوليس كه با كاهش شديد محروميت آنها همراه بود، باعث حرف و حديث‌هاي زيادي در محافل ورزشي شد. اين حكم نشان داد كه اختلاف در فدراسيون زياد است و رييس فدراسيون و نايب‌رييس آن به‌شدت در حال يارگيري براي انتخاب بعدي فدراسيون هستند. بعد از رأي صادر شده آنقدر مسوولان كميته انضباطي، كميته استيناف و هيات رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي فوتبال در مورد پرونده شيث رضايي و نصرتي عليه يكديگر موضع گرفته‌اند كه اصل موضوع كه در واقع بي‌اخلاقي دو بازيكن پرسپوليس در ميدان مسابقه بود، به فراموشي سپرده شد. اولين استارت اين جنجال را يكي از روزنامه‌هاي ورزشي زد كه با تيتر اول كردن اين خبر و اعتراض به اين حكم جديد، نشان داد كه خيلي‌ها موافق آن نيستند. عليپور دبير رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي فوتبال يكي از افرادي است كه به‌شدت به اين قضيه اعتراض كرده و خبر از محروميت بيشتر اين بازيكنان مي‌دهد:

در جلسه‌اي كه داشتيم قرار شد رأي اين دو بازيكن را فقط كميته انضباطي بدهد. ما بررسي كرديم چون اتفاق رخ داده در طول ۹۰ دقيقه بازي صورت گرفته است، كميته انضباطي پيگير اين مساله باشد. قطعا كميته اخلاق با توجه به رأي صادر شده در كميته استيناف رأي خود را در مورد اين دو بازيكن امروز اعلام مي‌كند. عليپور در مورد اينكه رأي صادر شده از سوي كميته اخلاق برخلاف قوانين فيفاست مي‌گويد: فيفا كميته‌اي به نام اخلاق و منشوري به نام منشور اخلاقي دارد كه در سال‌هاي ۲۰۰۳، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به تمامي فدراسيون‌هاي عضو ابلاغ شده است. در اين كميته مطرح شده كه اصول اخلاقي بايد تقويت پيدا كند و از هر چيزي كه اصول اخلاقي را زير سوال مي‌برد اجتناب كرد. حسن‌زاده رييس كميته انضباطي هم كه يكي از اعضاي كميته استيناف است، رأي اين كميته را لازم الاجرا دانسته و معتقد است كميته انضباطي با توجه به شرايط جامعه در آن زمان اين رأي را داده است: بحث اول اين اتفاق بود و بحث دوم رسانه‌اي شدن اين مساله. ما براساس عملي كه اين دو بازيكن انجام دادند تخلف را در ماده 22 و بند يك اجرا و چهار ماه اين دو بازيكن را محروم كرديم اما هنگامي كه ديديم اين عمل جامعه را تحت‌تاثير قرار داده نصرتي را شش ماه به دليل تاثير حركتش و شيث را 16ماه بيشتر جريمه كرديم. تشخيص ما اين بود كه چون جامعه تحت‌تاثير اين حركت قرار گرفته ماده 42 را لحاظ كنيم. تاج در گفت‌وگو با يكي از روزنامه‌هاي ورزشي گفته بود شايد اين حركت از نگاه كميته استيناف طبيعي بوده كه چنين رأي سبكي داده است.

عليرضا صالحي رييس كميته استيناف فدراسيون فوتبال در مورد صحبت‌هاي تاج مي‌گويد: من در روزنامه‌ها هم خواندم كه تاج، نايب‌رييس فدراسيون گفته بود حركت بازيكنان پرسپوليس براي كميته استيناف طبيعي بوده است. مفهوم اين حرف يك نوع بي‌ادبي است. يعني اينكه عمل غيراخلاقي بازيكنان پرسپوليس از ديد مردم قبيح و زشت است، اما از نظر كميته استيناف طبيعي است و اشكالي ندارد. خود اين حرف، يك زشتي ديگر است. صالحي از صحبت‌هاي عليپور نيز انتقاد كرد: متاسفانه برخي افراد تابع احساسات شخصي خودشان هستند و صحبت‌هايشان براساس منطق و قانون نيست. رأيي كه ما صادر كرديم، مبتني بر ماده 22 آيين‌نامه انضباطي بود. با اين حال كميته انضباطي استنباط كرده بود كه حركت بازيكنان پرسپوليس در ماده 42 آيين‌نامه قرار مي‌گيرد. به همين علت رأي كميته انضباطي نقض شد. ما بايد خود را با قانون هماهنگ كنيم.