آقاي ميلياردر، پروين را منشوري مي‌کند

علي پروين به زودي در هيات رسيدگي به تخلفات فوتبال حاضر خواهد شد تا در خصوص اتهاماتي که چندي قبل حسين هدايتي، مالک باشگاه استيل‌آذين به او وارد کرد پاسخگو باشد. هدايتي که در اين سال‌ها به‌رغم تمام اختلافاتش با پروين سعي داشت رابطه دوستانه‌اش را با او حفظ کند، پس از کسر 12 امتياز از استيل‌آذين توسط فيفا به سيم آخر زد و اين اتفاق را هديه‌اي از سوي علي پروين به باشگاه استيل‌آذين توصيف کرد. 

هدايتي در بيانيه‌اي که در همين خصوص صادر کرد تاکيد داشت يک مدير برنامه پول يکي از بازيکنان خارجي سابق اين باشگاه را مصادره کرده و رسيد و امضاي جعلي اين بازيکن را مبني بر دريافت پول در اختيار او گذاشته است. هدايتي در اين بيانيه به ردپاي علي پروين در اين ماجرا اشاره کرد و گفت پروين که آن زمان مدير فني استيل‌آذين بوده به او اطمينان داده که پول به دست بازيکن مورد نظر رسيده و اصلا جاي نگراني وجود ندارد. پروين و هدايتي پيش از اين همکاري نافرجام ديگري با هم داشتند. زماني که استيل‌آذين در مرحله پلي آف از صعود به ليگ برتر ناکام ماند علي پروين مديرفني اين تيم بود. آن زمان هم هدايتي پول بازيکنان را در اختيار پروين گذاشت تا وي با آنها تسويه حساب کند اما پروين بخش قابل توجهي از اين پول را به حساب خودش ريخت و مدعي شد قيمتش همينقدر است. 

اين بار به نظر مي‌رسد مالک متمول باشگاه استيل‌آذين قصد کوتاه آمدن ندارد و به رغم آنکه در رسانه‌ها سر و صدا نمي‌کند، فعاليت‌هاي پنهاني را براي باز کردن پاي مديرفني فعلي باشگاه پرسپوليس به محاکم قضايي آغاز کرده است. آنچه گفته مي‌شود حتي ممکن است به ورود نام علي‌پروين به فهرست منشوري‌هاي فوتبال ايران منجر شود. علي پروين پس از صدور بيانيه اخير حسين هدايتي ترجيح داد سکوت کند اما بايد منتظر ماند و ديد که آيا او پس از مطالعه جديدترين اظهارات دبير هيات رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي فوتبال در خصوص اين ماجرا، همچنان به سکوتش ادامه مي‌دهد. حجت‌الاسلام عليپور از ورود قطعي اين هيات به موضوع باشگاه استيل‌آذين خبر مي‌دهد و مي‌گويد:« آقاي حسين هدايتي صحبت‌هايي را در رسانه‌ها مطرح کرده ولي هنوز مدرک قابل استنادي را به هيات رسيدگي به تخلفات ارائه نکرده است.

ما آمادگي داريم در مورد مسائل استيل‌آذين در سالي که به پلي‌آف رفت ولي به ليگ برتر صعود نکرد و يا در فصلي که به همراه نادر دست‌نشان به ليگ برتر صعود کرد تحقيقات لازم را انجام دهيم. در اين زمينه فرهاد کاظمي و نادر دست نشان را به هيات رسيدگي به تخلفات احضار و از علي پروين و مهدي عرب هم تحقيق‌ خواهيم کرد.» مهدي عرب يکي از دلالان شناخته شده فوتبال ايران است که در زمينه معاملات خودرو هم فعاليت دارد و از رفقاي قديمي علي پروين به شمار مي‌رود. ماجرا وقتي جدي‌تر مي‌شود که بدانيم برنامه 90 هم قصد دارد اين ماجرا را در برنامه آينده خود به دقت موشکافي کند و گفته مي‌شود عادل فردوسي پور در اين زمينه گفت و گوهاي مستندي با افرادي که علي پروين را در اين ماجرا مقصر معرفي مي‌کنند، انجام داده است.



کارزارها و فتوحات سلطان

علي پروين هرچند در دوران فوتبالش يکي از بهترين‌هاي ايران بود و دوران مربيگري هم افتخارات پرتعدادي را به‌دست آورد اما او همواره کاراکتري جاه طلب و جنجالي داشت و کمتر به خاطر مي‌آوريم رابطه دوستانه‌اي با مديراني که سابقه همکاري با آنها را دارد برقرار کرده باشد.

1 - پروين در ليگ تخت جمشيد به شدت با مرحوم منصور امير آصفي – سرمربي آن روزهاي پرسپوليس- به مشکل برخورد. درگيري پروين جوان با سرمربي‌ به دور ماندن او از تركيب اصلي پرسپوليس در چند مسابقه متوالي انجاميد. مقارن با اين اتفاقات، علي پروين به رايزني با علي عبده - مالك تيم - پرداخت و بعد از هماهنگي با وي، دست به اقدامي عجيب زد. وقتي در يكي از مسابقات پرسپوليس در نيمه اول با يك گل از حريف عقب بود، مسئول تداركات تيم به دستور علي پروين در رختكن را به روي اميرآصفي بست تا با پشت در ماندن سرمربي تيم، يك كودتا در پرسپوليس رخ بدهد!

2 - در آستانه جام ملت‌هاي آسيا 1980 كه در كويت برگزار شد، اختلاف‌نظر بين علي پروين و حسن حبيبي - سرمربي وقت تيم‌ملي - اوج گرفت و در نهايت همين اختلاف‌نظر به دور ماندن يكي از بهترين فوتباليست‌هاي تاريخ ايران از تركيب تيم‌ملي براي بازي‌هاي كويت انجاميد.

3 - مي‌توان ادعا كرد نخستين كسي كه تابوي علي پروين در فوتبال ايران را شكست، اكبر غمخوار بود. مديرعامل وقت سرخپوشان كه بعد از ناكامي تيم در ليگ دوم حرفه‌اي و به منظور ايجاد تغيير و تحولات گسترده در اين مجموعه به پرسپوليس آمده بود، براي هدايت اين تيم در ليگ سوم گزينه‌هاي متعددي را مطرح كرد و درنهايت وينكو بگوويچ - مربي وقت موفق فولاد - را به تهران آورد. غمخوار به پروين پيشنهاد كرد در كسوت مدير فني به حيات كاري خود در پرسپوليس ادامه بدهد. سلطان بعد از شنيدن اين پيشنهاد غمخوار، واكنش عجيبي نشان داد و يكي از معروفترين جملات تاريخ فوتبال ايران را به زبان آورد. او گفت:«مدير فني يعني كشك!»

4 - ريشه اختلافات امروز علي پروين با داريوش مصطفوي، به بازي‌هاي آسيايي پكن در سال 1990 برمي‌گردد. آن روزها رابطه سلطان با داريوش مصطفوي به اندازه‌اي شكرآب شده بود كه دبير كل وقت فدراسيون فوتبال تصميم گرفت همراه تيم به كشور چين سفر نكند؛ شايد هم تصميم گرفتند او را نبرند! به هر تقدير پروين آن تيم را در مسابقات مورد اشاره به عنوان قهرماني رساند. چندين سال بعد و در زمان مديرعاملي داريوش مصطفوي در پرسپوليس همه منتظر بودند محمد‌پروين سر از پرسپوليس دربياورد، اما فرزند سلطان در يك چرخش عجيب به سايپا رفت. او حتي با پرسپوليسي‌ها قرارداد داخلي هم امضا كرده بود. در آن مقطع علي پروين مدعي شد مصطفوي در راه اين انتقال كارشكني كرده است.

5 - بعد از قهرماني در ليگ اول حرفه‌اي، علي پروين در راه تكرار اين عنوان در سال بعد، به پست رقيب بسيار سرسختي به نام سپاهان خورد. زردپوشان اصفهاني كه با فرهاد كاظمي نمايش‌هاي خوبي ارائه مي‌دادند، در واپسين هفته‌هاي ليگ دوم، پرسپوليس را كاملا از كورس قهرماني بيرون راندند و جام را به نصف جهان بردند. اين موضوع اعصاب علي پروين را به هم ريخته بود؛ تا جايي كه بعد از شكست خانگي مقابل ملوان در ورزشگاه تختي، او در اوج عصبانيت به سمت جلال مرادي، داور مسابقه دويد اما هدفش در واقع رئيس وقت فدراسيون، يعني محمد دادكان بود. هر چند پروين بعدها ادعا كرد هدف او از اين تعقيب و گريز كوتاه، رسيدن به يكي از بازيكنان تيمش بوده، اما اختلافات او با محمد دادكان قابل كتمان نبود. سوت‌هاي مشكوك جلال مرادي كه هيچ‌گاه مقبول طبع سلطان قرار نداشت، باعث شد پروين خطاب به دادكان بگويد:«اين چه وضع داوريه؟ خوبه اين آقا خودش بازيكن پرسپوليس بوده...!» بعدها شركت دادكان در جشن قهرماني سپاهان و سخنراني او در همين مراسم، موجبات دل‌آزردگي بيشتر پروين و مصاحبه‌هاي تند و تيز بعدي او شد.



و حالا کار پروين و هدايتي که هميشه دست بر گردن يکديگر مي‌انداختند و همديگر را بچه محل قديمي صدا مي‌زدند هم به جاهاي باريک کشيده است. آيا بايد منتظر مصاحبه ويران کننده ديگري از سوي علي پروين باشيم؟

پارسینه