فیفا اصلاحات اساسنامه را قبول ندارد


اکثریت مطلق، اکثریت نسبی، نصف + یک، سه چهارم آرا و... تعابیری بودند که باعث ایجاد ابهام در رای گیری مجمع فدراسیون فوتبال شد، اما اصل ماجرا بود، اشتباه ترجمه یا...؟
ایسنا نوشت: نشست مجمع فدراسیون فوتبال یکشنبه در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. یکی از مهم‌ترین مسائل، موضوع اصلاح اساسنامه بود که در این مجمع مورد رای گیری قرار گرفت و در پایان اعلام شد که تغییر اساسنامه مورد تصویب قرار گرفته چرا که بیش از نصف اعضای حاضر به آن رای داده‌اند. اما عده‌ای که مخالف تغییر اساسنامه هستند این مصوبه را قبول ندارند و به آن اعتراض دارند. البته معترضین به دلیل آگاهی نداشتن از قوانین اساسنامه ایران و فیفا در نشست هیچ اعتراضی نداشتند و پس از پایان جلسه و با آگاهی از آن به نتیجه رای گیری مجمع معترض شدند.
اما اصل ماجرا چیست؟ از آنجایی که بهترین راه برای حل سوتفاهم از یک قانون مراجعه به اصل قانون است، نگاهی داریم به اساسنامهٔ فیفا و بندی که دربارهٔ تغییر و اصلاح آن قانون را مشخص کرده است. عبارات ذیل عینا ترجمهٔ اساسنامهٔ فیفاست:

مادهٔ ۲۶ اصلاح اساسنامه شامل (آیین‌نامه‌ها و قوانین حاکم بر اجرا و ترتیب اجرای آن)

بند یک- مجمع مسئول تغییر اساس‌نامه، آیین‌نامه‌ها و قوانین حاکم بر اجرای اساسنامه و ترتیب اجرای آن است.

بند دو - هر گونه پیشنهاد برای تغییر اساسنامه باید با ذکر خلاصه‌ای از دلایل به صورت کتبی برای دبیر کل فدراسیون ارسال شود. پیشنهاد ارائه شده باید مورد تایید حداقل دو نفر دیگر از اعضا باشد.

بند سه - برای معتبر و قانونی بودن رای گیری در مورد اصلاح اساسنامه باید اکثریت مطلق (نصف = یک عضو واجد شرایط مجمع) حاضر باشند.

بند چهار - پیشنهاد برای اصلاح اساس‌نامه تنها در صورتی به تصویب می‌رسد که سه چهارم اعضای واجد شرایط مجمع به آن رای موافق بدهند.

بند پنج - هر گونه پیشنهاد برای اصلاح قوانین و آیین نامه‌های نحوهٔ اصلاح آیین نامه و ترتیب مقرر بر آن باید به صورت کتبی به دبیر کل فدراسیون ارسال شود.

بند شش - هر گونه پیشنهاد برای اصلاح قوانین و آیین نامه‌های نحوهٔ اصلاح آیین نامه و ترتیب مقرر بر آن برای تصویب باید به اکثریت ساده مجمع برسد.

دربارهٔ اصلاح اساس‌نامه، بندهای سه و چهار قانون را مشخص کرده است. در بند چهار همچنان که دیده شد، در اساسنامهٔ فیفا علنا آمده که سه چهارم اعضا باید با آن موافق باشند. با وجود اینکه عبارت three - quartes به معنای سه چهارم علنا در اساسنامهٔ فیفا آمده، در ترجمهٔ اساسنامه این عبارت به شکل اکثریت مطلق ترجمه شده و این مساله باعث ایجاد ابهام شده است.

عین عبارت بند چهارم از مادهٔ ۲۶ اساسنامهٔ فیفا هم در ادامه آمده است:

 A proposal for an amendment to the statutes shall be adopted only if three-quarters of the members present and eligible to vote agree on it

خلاصهٔ کلام؛ با توجه به اساسنامهٔ فیفا، تغییر آن در مجمع روز یکشنبه فدراسیون فوتبال رای نیاورده است، اما فدراسیون فوتبال به اساسنامهٔ داخلی استناد کرده که به اشتباه سه چهارم، اکثریت مطلق ترجمه شده است. در صورتی که اساسنامهٔ فیفا آشکارا موافقت سه چهارم اعضا را لازم دانسته است.

به گزارش ایسنا، ‌ در اساسنامهٔ فدراسیون فوتبال البته مادهٔ دیگری وجود دارد که دربارهٔ زبان‌های رسمی مکاتبات قانون را مشخص کرده است. در مادهٔ یازده اساسنامهٔ داخلی آمده که در صورت ایجاد تناقض بین دو اساسنامهٔ انگلیسی وفارسی، اساسنامهٔ داخلی مورد ملاک است.

در رای‌گیری روز یک شنبهٔ مجمع، از ۶۴ عضو، ۶۱ نفر حضور داشتند، که شرایط بند ۳ برای انجام رای‌گیری فراهم بوده است. از ۶۱ رای ماخوذه، ۴۳ نفر به اصلاح آن رای موافق دادند. عزیزمحمدی و تاج معتقدند برای تصویب طبق قانون فیفا باید بیش از سه چهارم (۶۱ نفر) معادل حداقل ۴۶ نفر از اعضای مجمع موافق باشند که تنها ۴۳ نفر موافق بوده‌اند. در سوی مقابل کفاشیان معتقد است با توجه به اینکه بیش از نصف اعضا با اصلاح اساسنامه موافق بوده‌اند، این موضوع به تصویب رسیده است