ممنوعیت حضور بانوان درورزشهای رینگی


پس از اعلام ممنوعيت فعاليت بانوان در رشته موي تاي، اعضا تيم ملي بانوان موي تاي از تصميم وزارت ورزش ابراز تاسف كرده و خواستار توضيح بيشتر براي لغو حضور بانوان در اين رشته شدند اما معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از اعتراض‌هاي اخير در مقابل ممنوعيت حضور بانوان در رشته‌هاي رينگي گفت: فضاي فرهنگي موجود در این رشته ها  مغاير با كرامت زن مسلمان است.

مرضيه اكبرآبادي تصریح کرد:جو فرهنگي اطراف رينگ كه ناشي از حضور زنان و مردان در اطراف آن است و نحوه‌  تشكيل مسابقه‌هاي رينگي مناسب نيست.

درعین حال نيلا فروغي كاپيتان تيم ملي موي تاي در گفت‌و‌گو با ايسنا دراين باره گفت: اگر بخواهيم از نظر خشن بودن براي بانوان به اين رشته نگاه كنيم در اين صورت بايد رشته‌هايي همچون ووشو را هم براي بانوان تعطيل كرد چون اين رشته شباهت زيادي به موي تاي دارد.حتي رشته‌هايي همچون كوهنوردي هم براي بانوان خطرناك است. بهتر است مسئولاني كه چنين تصميمي گرفته‌اند تحقيق بيشتري در رابطه با موي تاي داشته باشند و پس از آن درباره بودن يا نبودن اين رشته تصميم گيري كنند.

كاپيتان تيم ملي بانوان موي تاي با بيان اين كه تكليف زنان ورزشكاري كه در رشته موي تاي فعاليت مي‌كنند چيست، گفت: عملكرد بانوان در مسابقات بين المللي خوب بوده است و توانستيم در مسابقات جهاني مدال آور باشيم.

جواد نصيريرييس انجمن موي تاي  نیز تصریح کرد: اين عين ظلم است كه به يك باره به رشته‌اي كه موفق است اعلام كنند ديگر نبايد فعاليت كند، بدون آن كه ما در جريان باشيم.

وی با تاكيد بر اينكه اين رشته نبايد فعاليتش ممنوع شود، گفت: بانوان موي‌تاي كار ايران بعد از سال‌ها جواز حضور در مسابقه‌هاي جهاني را با پوشش اسلامي گرفته بودند و توانستند در اين رقابت‌ها مدال باارزشي را هم كسب كنند اما متاسفانه با چنين برخوردي مواجه مي‌شوند. جالب اينكه همين مسئولان كه اكنون نامه منع فعاليت مي‌دهند، در آنجا حضور داشتند و ديدند كه چه زحماتي كشيده شد.

نصيري با تاكيد بر اينكه نظر معاونت بانوان در مورد منع فعاليت بانوان در رشته‌هاي مختلف رزمي ضد و نقيض است، گفت: آن‌ها اعلام كردند كه فعاليت بانوان موي‌تاي كار ممنوع است اما چطور است بخش ساندا در ووشوي بانوان فعاليت مي‌كند؟ در صورتي كه بين ساندا و موي‌تاي هيچ فرقي نيست و حتي در برخي موارد ساندا خشن‌تر از موي‌تاي است.

 وي ادامه داد: در موي‌تاي تمام ادوات محافظ مانند ساق‌بند، كلاه، دستكش، لثه‌گير و... بايد بسته شود و تمام امتيازات بر اساس قوانين داوري داده مي‌شود اما چطور مي‌شود به ما مي‌گويند كه شما فعاليت نكنيد و به رشته‌هاي ديگر اجازه فعاليت مي‌دهند؟ مگر اين مي‌شود؟ مگر آن‌ها قانوني كار مي‌كنند و ما غير قانوني و غير اسلامي؟ اگر اين طور است