ترابيان: ليگ فوتسال مانند زندان قصر شده است!

پس از اتفاقات حاشيه‌اي در بازي‌هاي فوتسال و نزديك شدن ليگ به آخر فصل، كميته فوتسال جلسه‌ي توجيهي را براي مديران عامل باشگاه‌هاي فوتسال تشكيل داد تا نكاتي را به آن‌ها گوشزد كند تا در ادامه فصل بازي‌ها با نظم بيشتري برگزار شود.

عباس ترابيان در ابتداي اين جلسه با انتقاد از جلسه تقدير از پيشكسوتان فوتبال گفت: به اندازه كافي فوتسال غريب است. در جلسه تقدير نيز كم مانده بود گريه كنم. مسئولان هر گاه كم مي‌آورند به فوتسال تكيه مي‌كنند و از آن موج مي‌سازند و سوارش مي‌شوند. من حتي در مراسم به آقاي سجادي و كفاشيان گله كردم چون من جوابگوي بسياري از آن‌هايي هستم كه در اين ورزش سرمايه‌گذاري كرده‌اند. درست است كه در فوتسال پيشكسوتان سن‌شان هنوز مثل مرتضي احمدي بالا نرفته اما افتخارات زيادي دارند كه مي‌توان از آن‌ها تقدير كرد.

رييس كميته فوتسال در ادامه به موضوع اصلي جلسه پرداخت و با بيان اينكه در ليگ امسال اتفاقات و حواشي زيادي رخ داده، بيان كرد: در سالن‌هاي فوتسال اتفاقاتي مي‌افتد كه اگر به دادش نرسيم، زحمات‌مان به هدر خواهد رفت و فوتسال به قهقرا مي‌رود. اگر بخواهيم تعداد كارت‌هاي زرد و قرمز امسال را نسبت به سال‌هاي گذشته مقايسه كنيم، افزايش چشمگيري داشته كه واقعا اسف‌بار است. در اين فصل 7 مورد اخراج سرپرست، 7 مورد اخراج سرمربي، 5 مورد اخراج مربي، يك مورد اخراج پزشك و سه مورد اخراج تداركات داشتيم كه در مقايسه با سال‌هاي گذشته جهش چشمگيري داشته است. در نتيجه ما در فوتسال به لحاظ اخلاقي درجا كه نزديم هيچ، حتي افت كرديم.


ترابيان همچنين با تشريح نقش موارد گوناگون در به وجود آمدن بي‌نظمي‌ها افزود: اولين نقش مهم را سرپرست تيم‌ها دارند كه نقش بسيار مهمي است. هر حركت و حاشيه‌اي كه در تيم به وجود مي‌آيد، مسبب اصلي آن سرپرست است. ما در سازمان ليگ فوتسال به اين نتيجه رسيده‌ايم كه خود باشگاه‌ها به تماشاگران خط مي‌دهند تا ناامني در سالن به وجود آيد. اگر سرپرست تيمي در يك بازي اخراج مي‌شود، حق ندارد در بازي بعدي حتي روي سكو بنشيند. حتي ما تصميم داريم از اين پس افراد اخراج شده از تيم را به سالن راه ندهيم.

وي در ادامه يكي ديگر از فاكتورهاي اصلي ايجاد بي‌نظمي در ورزشگاه‌ها را نبود ماموران نيروي انتظامي دانست و افزود: روز بازي بايد هيات فوتبال با نيروي انتظامي هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهد تا براي حفاظت از تيم‌ها، تعداد ماموران كافي در سالن وجود داشته باشد. چه معني دارد به خاطر كمبود تعداد ماموران، اعصاب همه خرد شود و حاشيه به وجود آيد؟ سرپرست و سرمربي تيم و نماينده استان و حراست بايد در جلسه‌ي روز بازي هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهند.

ترابيان همچنين به تشريح انتقام‌جويي تيم‌ها از يكديگر پرداخت و خاطرنشان كرد: تيمي به عنوان مثال به اصفهان مي‌رود و در آنجا بازي مي‌كند. در آن بازي يكي از تماشاگران اصفهاني به يك بازيكن فحاشي مي‌كند و همان جا تماشاگران ديگر تيم قرارشان را مي‌گذارند كه در بازي برگشت شما سه برابر اين فحاشي‌ها را دريافت خواهيد كرد. فوتسال مانند محيط زندان قصر شده. تيم‌ها به هم اره مي‌دهند و تيشه مي‌گيرند.

رييس كميته فوتسال همچنين با بيان نقش ليدرها در ايجاد اغتشاش در ورزشگاه‌ها تاكيد كرد: به هيچ عنوان قابل قبول نيست كه باشگاه‌ها بگويند ليدري كه بي‌نظمي ايجاد كرده را نمي‌شناسند. مگر مي‌شود شخصي از خيابان بيايد و عرق به تيمي را داشته باشد و باشگاه او را نشناسد. از اين پس كوچك‌ترين حركتي كه تماشاگران انجام دهند، مورد برخورد قرار خواهد گرفت. اگر باشگاه نمي‌تواند تماشاگر را كنترل كند مي‌تواند به سازمان ليگ فوتسال درخواست بدهد تا آن بازي را بدون تماشاگر انجام دهند. همان طور كه چند وقت پيش باشگاه شيرازي درخواستي را ارائه كرد كه مورد قبول سازمان ليگ نيز قرار گرفت.

ترابيان همچنين با انتقاد از تيم‌هايي كه پس از بازي به داوران و سرپرستان هديه مي‌دهند، تاكيد كرد: هيچ باشگاهي حق ندارد به داور، سرپرست، سرمربي و هر يك از اعضاي تيم داوري و تيم حريف كادو يا سوغاتي بدهد. خيلي بد است كه به عنوان مثال تيمي به داور باقلواي اصفهان يا سوهان قم بدهد. هر كس بخواهد سوغاتي بخرد آن قدر پول دارد كه آن را تهيه كند. حتي مي‌تواند خودش را به زحمت نيندازد و به داخل شهر نرود و از فرودگاه آن را تهيه كند. من تمنا مي‌كنم باشگاه‌ها اين اظهار لطف‌شان را فراموش كنند. مواردي داشتيم كه باشگاهي زنگ زده به ما و گفته كه تيم حريف كادويي را در صندوق عقب ماشين داور قرار داده است.

رييس كميته فوتسال در ادامه افزود: در حين بازي نيز تداركات و سرپرستان تيم‌ نقش اساسي را در ايجاد حاشيه دارند. آن‌ها فكر مي‌كنند كه با فرياد زدن و حمله‌ور شدن به داور كار درست مي‌شود. اگر چنين فكري وجود داشته باشد، اشتباه مي‌كنند. داوري فوتسال به مراتب سخت‌تر از داوري در فوتبال است چون بازي سرعت بالايي دارد و كنترل آن براي داور سخت است. اعضاي كادر تيم‌ها هم كه اين حملات و يورش‌ها را انجام دهند به سختي كار داوران افزوده خواهد شد. به اعتقاد من هر اتفاقي مي‌افتد، از روي نيمكت تيم‌ها نشات مي‌گيرد. ارزش اين نيمكت‌ها بسيار والاست. پس با كارهاي احساسي و غير منطقي اين ارزش‌ها را تحت‌الشعاع قرار ندهيد. يكي از تيم‌هايي كه تخلف بسياري در اين زمينه داشته فولاد ماهان اصفهان است كه سرپرست آن احمد شمس چندين بار در اين فصل اخراج شده و مطمئنا براي فصل بعد براي او كارت صادر نخواهيم كرد.

وي همچنين در اين جلسه كه سه ساعت به طول انجاميد، عذرخواهي كميته داوران از تيم‌هاي فوتسال به دليل اشتباهات داوري را كار اشتباهي دانست و افزود: اين كار نبايد انجام شود. شايد عذرخواهي از تيم‌ها در چند بازي اتفاق نيفتد و اين موضوع باعث انتقاد باشگاه‌ها شود. همه پذيرفته‌اند كه اشتباه‌هاي داوري جزئي از داوري است.

در اين جلسه همچنين افشين دبيري مديرعامل باشگاه دبيري تبريز به عملكرد عباس ترابيان در كنار گذاشتن حسين شمس از سرمربي‌گري تيم ملي فوتسال انتقاد شديدي كرد كه ترابيان نيز در اين باره توضيح داد: آقاي دبيري نبايد چنين موضوع بي‌ربطي را در اين جلسه مطرح مي‌كرد.

ترابيان همچنين با انتقاد از حضور نيافتن تعدادي از نمايندگان باشگاه‌ها در اين جلسه، از مصاحبه‌هاي اخير علي طاهري عليه جلسه سازمان ليگ فوتسال انتقاد كرد و گفت: طاهري نسبت به اين جلسه كم‌لطفي كرد و در مصاحبه‌هايش گفت كه اين جلسه، فرماليته است اما چنين چيزي نيست و او بايد در اين جلسه شركت مي‌كرد.

در ادامه جلسه ايرج كريمي سرپرست تيم فوتسال حفاري اهواز نسبت به استفاده برخي از تيم‌ها از بلندگو در ورزشگاه انتقاد كرد كه ترابيان در اين‌باره توضيح داد: طبق مقررات AFC و فيفا بعد از شروع بازي، روشن بودن بلندگو ممنوع است و اين حركت كاملا ناجوانمردانه است. حداقل براي ما ايراني‌ها كه مهمان‌نوازي از سنت‌هاي ماست، نبايد انجام شود. پس از اين پس هيچ باشگاهي حق ندارد براي جوسازي عليه حريف، از بلندگو استفاده كند.

پس از اظهارات عباس ترابيان درباره ممنوعيت استفاده از بلندگو در ورزشگاه‌ها، كريم منصوري و اكبر تقوي به اين موضوع انتقاد شديدي كردند كه لحظاتي نيز جلسه دچار بي‌نظمي شد.

در اين نشست همچنين ده‌مياني از اعضاي كميته انضباطي نيز حضور داشت كه درباره اهميت داوري و سختي‌هاي آن در رشته فوتسال توضيحاتي را بيان كرد.

در جلسه توجيهي امروز كريم منصوري (مديرعامل) و اكبر تقوي (سرپرست) از تيم شهيد منصوري قرچك، سعيد نجاريان به عنوان مديرعامل راه ساري، جمشيد زارع و عالمي از باشگاه پرسپوليس، افشين دبيري به عنوان مديرعامل از باشگاه دبيري تبريز، مهدي سام به عنوان نماينده باشگاه ماهان، محمدحسين عراقي‌زاده به عنوان سرپرست گيتي‌پسند، نعمتي به عنوان نماينده لبنيات ارژن شيراز، علي مرتضايي به عنوان مديرعامل فرش‌آرا، جواد خاركن به عنوان سرپرست شهرداري ساوه، سمندر به عنوان نماينده گسترش فولاد تبريز حضور داشتند و اكبر تقوي خودش را به عنوان نماينده ميثاق تهران معرفي كرد كه مورد مخالفت عباس ترابيان قرار گرفت.