اظهارات عجیب رئیس سابق فدراسیون کشتی

پارس فوتبال - سرویس منهای فوتبال: محمدرضا یزدانی خرم رییس سابق فدراسیون کشتی همچنان تمامی فعالیت‌های این فدراسیون را رصد می‌کند و می‌گوید تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا بتواند از حق خود دفاع کند. حقی که به گفته او با برکناری ناگهانی‌اش از فدراسیون کشتی تضییع شده است.
جالب آنکه یزدانی خرم در این تغییر نقشی برای وزارت ورزش قائل نیست و مستقیما جریان های سیاسی را عامل برکناری‌اش می‌داند. گفت و گوی یزدانی خرم با قانون را می‌خوانید.

-آقای یزدانی خرم شما بعد از تحولات فدراسیون کشتی برکناری خود را به مسائل سیاسی مرتبط دانستید، واقعا این موضوع تنها دلیل برکناری شما بود؟
کاملا مشخص است که کنار گذاشتن من از سوی وزارت ورزش اقدامی کاملا سیاسی بود و دلیلش هم این بود که مطالبات کشتی گیران و خانواده ورزش کشور را بیان می‌کردم. به هرحال آقایان قول هایی داده بودند و باید انگیزه ورزشکاران را حفظ می کردیم.

-بیشتر توضیح می‌دهید.
ورزش مقوله بسیار حساسی است و شرایط آن با دستگاههای اجرایی دیگر متفاوت است. در این عرصه ورزشکار با امید و روحیه زندگی می‌کند و باید برای قهرمانی و موفقیت‌هایی که به دست می‌آورند تامین شوند. همینکه قول‌ها و عده‌ها عملی نمی‌شود نتایج منفی به دنبال دارد و سرمایه‌ها و تلاش‌ها بی نتیجه می‌ماند.

-کلا از وزارت ورزش دل خوشی ندارید؟
هدف از تشکیل وزارت پاسخگو شدن مسئولان ورزش کشور بود اما متاسفانه سازمان ورزش از زمانی که وزارتخانه شده ضعیف تر شده است و ما هم به دلیل همراهی با خواست مجلس در مقابل تشکیل وزارت ورزش تمکین کردیم. با این حال وزیر فعلی به هیچ عنوان پاسخگو نیست و از اینکه ما احساس مسئولیت می‌کنیم و مشکلات را به مسئولان و مردم انتقال می‌دهیم خوششان نمی‌آید.

مسلما شما برنامه‌ها و اهدافی داشتید که با این تغییر ناکام ماند، چشم انداز شما با کشتی تا کجا بود و چه نتایجی می‌توانستید کسب کنید؟
-خوب پشت پرده سیاست است که این اتفاقات را رقم می زند. ما کار جوانگرایی را از 4-5 سال پیش در دستور کار قرار دادیم و نوید کسب 3 تا 5 مدال طلا را در کشتی فرنگی و آزاد المپیک لندن داده بودیم که می‌توانستیم یک رکورد تازه و جالب را برای کشور به دست بیاوریم اما این التهاب‌های بی دلیل شکل گرفت. ما برنامه 5 ساله ای را پیگیری می‌کردیم و کشتی را علمی کردیم. باید فعالیت انستیتو کشتی زیر نظر جواد رفوگر را بررسی کنید و روش تربیت مربی ما را بررسی کنید.

-در زمینه تربیت مربی چه گام های اساسی برداشته شده است؟
ما در جهان مربیان با درجه های بالایی داریم اما تاکنون در ایران چنین اتفاقی با وجود همه شعارها نیفتاده بود و در زمان ما این اتفاق آغاز شد که تربیت 28 مربی درجه یک تاکنون حاصل آن بوده است. مربیانی که می توانند در آینده ورزشکاران خوبی را تربیت کنند. ضمن آنکه استعدادیابی در کشتی فرنگی و آزاد هم از دیگر کارهای ما بود. پروژه ای که زیرنظر مربیانی مانند ملاقاسمی، حیدری و فرح وشی کلید خورد و تلاش کردیم با شناسایی چهره های مستعد کشتی کاری کنیم تا از روس ها و سایر رقبا عقب نیفتیم و تنها امیدوارم افراد جدیدی که آمده اند هم این راه را ادامه دهند.

-شما برکناری خودتان را هم غیر قانونی می‌دانید؟
بله، به دلیل آنکه برخلاف ادعایی که کردند من نه دوشغله هستم و نه بازنشسته و بازخرید دولت و نمی‌توانند من را قبل از انتخابات کنار بگذارند. به هر حال برای صلاح کشور و اینکه مشکلی برای کشتی ایران در آینده پیش نیاید سکوت کرده ام. ضمن اینکه سرپرستی خطیب هم غیرقانونی و برای توهین به من بود.

-این دخالت ها ممکن است مشکل ساز شود؟
فدراسیون جهانی کشتی در نامه اخطاری خود این موضوع را متذکر شده است که طبق دستور کمیته بین المللی المپیک دولت حق دخالت در کار فدراسیون ها را ندارد و من این حق را دارم که به برکناری خود اعتراض کنم و این موضوع را به فیلا اطلاع دهم اما تنها برای نوجوانان و جوانان کشور همچنین تیم ملی بزرگسالان و پیشکسوتان کشتی است که این کار را انجام نمی‌دهم تا شاهد عکس العمل و تعلیق کشتی کشورمان نباشیم. آقایان دائم می‌گویند مشکلی نیست اما واقعیت این است که من با آنکه می‌توانم مشکل ایجاد کنم بخاطر مصلحت ملی و کشتی ایران این کار را نمی‌کنم.

-شما بارها درباره دخالت جریان انحرافی در ورزش هشدار داده‌اید و اینکه آنها سعی دارند ورزش را در دست بگیرند، دقیق تر راجع به این مضوع صحبت می‌کنید؟
برای نخستین بار حضور گروه انحرافی در ورزش را 5-6 سال پیش افشا کردم. اینکه آنها هستند که برای ورزش کشور تصمیم گیری می‌کنند و روسای فدراسیون‌ها را به گونه ای انتخاب می‌کنند که در جریان انتخاب ها همانند آنچه در زمان انتخابات دهم ریاست جمهوری رخ داد و همچنین برنامه ای که برای انتخابات مجلس آینده دارند بتوانند از آنها استفاده ابزاری کنند.

-پس برکناری شما هم در همین رابطه بوده است؟
بله، آنها روسای فدراسیون سپاهی و بسیجی مانند من و یا صفارزاده را مورد هدف قرار داده اند و با این پشتوانه است که من یزدانی خرم را یک شبه کنار می‌گذارند.

-آیا این جریان در وزارت ورزش هم رسوخ کرده است؟
نیازی به رسوخ نیست این جریان بودجه ورزش کشور را در دست دارد و در اصل همه کاره ورزش کشور آنها هستند. نه وزیر ورزش و نه معاونش نقشی در تصمیم‌ها ندارند و فقط دستورات این جریان را اجرا می‌کنند چراکه این جریان آنقدر قدرت دارد که از سرمربی و ورزشکار تا وزیر را اگر برخلاف میل آنها باشند عوض می‌کنند.

-پس باید نگران ورزش کشور باشیم؟
ببینید این جریان در همه جا نفوذ کرده است و ورزش هم یکی از نقاط نفوذ آنهاست. این تغییرات برای چه شکل می‌گیرد؟ کدام مسئول عاقلی می‌آید در رشته ای که موفق و آماده کسب مدال است دست به این تغییرات بزند و مسئول فدراسیون را عوض کند. این اقدام ها هیچ توجیه منطقی و فنی ندارد و کاملا مشخص است با هدف دیگری انجام شده است.

-سکوت شما تا کی ادامه خواهد داشت؟
ما همچنان منتظر هستیم و در فرصت مناسب شکایت خود را ارائه می‌دهیم چراکه به اندازه کافی اسناد و مدارک محکمه پسند در اختیار داریم که دادگاه به نفع ما رای صادر کند. ببینید تمامی کارهای مهم در فدراسیون کشتی لطمه خورده است بعنوان مثال ما با برقراری ارتباط با فیلا ثبت نام‌هایی را برای شرکت در انتخابات و کسب کرسی انجام داده بودیم که با تغییر مسئول روابط بین الملل این امکان از بین رفت، خوب این مسایل خیانت و قابل پیگیری است. شک نکنید ما بسیجی ها صحنه را خالی نمی کنیم و در مقابل این افراد خواهیم ایستاد.

-در ماه گذشته تغییراتی هم در کادر فنی تیم ملی کشتی رخ داد، این تغییرات را با چه هدفی ارزیابی می‌کنید؟
غلام محمدی تلاش زیادی انجام داده بود و قصد داشت تا نتیجه تلاش هایش را در المپیک ببیند. معمولا در همه جای دنیا ملاک قضاوت از یک المپیک تا المپیک بعدی است. برای تیم ملی کشتی آزاد هم مسابقات جهانی ترکیه یک کنکور بود و این رقابت ها نشان داد که کشتی گیران ایران می توانند در المپیک موفق شوند. اما متاسفانه این شرایط را برای محمدی به وجود آوردند و تنها باید امیدوار باشیم با کنار رفتن کادر فنی شرایط تیم به هم نخورد. البته ای کاش این تغییرات محدود به کادرفنی بود اما به نظر می رسد حتی در مورد ترکیب تیم هم قصد اعمال نفوذهایی وجود دارد.

-در مورد کشتی فرنگی هم این نگرانی ها را دارید؟
متاسفانه فکرهایی هم برای تیم کشتی فرنگی دارند. به هر حال با آمدن این افراد مردم باید بدانند اگر خدای ناکرده ناکامی شکل گرفت مقصر چه کسانی هستند.

-شما می‌گویید چینش افراد جدید در فدراسیون کشتی از سوی جریان انحرافی شکل گرفته است و اینکه گفته می‌شود آوردن افرادی مانند رنگرز یا رسول خادم برای شکل دادن جریان مدیریتی فدراسیون آینده است؛ آیا واقعا اینها انتخاب همان جریان هستند؟
صد در صد شک نکنید این برنامه وجود دارد و همه چیز از بیرون کنترل و تعیین می‌شود. من اطمینان دارم خطیب بنده خدا هم در این میان نقشی ندارد و خودش از این جابه جایی ها زیاد راضی نیست.

-یعنی رسول خادم هم انتخاب همان جریان انحرافی بوده و همفکر آنهاست؟
بله، مطمئن باشید این همفکری وجود دارد و حضورش از سوی همین جریان است.

-شما می‌گویید برکناری شما غیرقانونی است چرا مجمع فدراسیون در این مورد واکنش نشان نداد؟
خوب این آقایان همین الان دست به تغییر اعضای مجمع زدند و در نقاطی مانند کردستان و جاهای دیگر افرادی که هنوز چند سال به دوران پایان کارشان مانده را برکنار کرده‌اند و تلاش می کنند تا مجمع فدراسیون کشتی را در دست بگیرند این در حالی است که فدراسیون جهانی به فدراسیون کشتی ابلاغ کرده که هر گونه تعویض و دخالت در ترکیب اعضای مجمع خلاف قانون است و با برخورد فدراسیون جهانی روبرو می‌شود.

-پس کلا همه چیز خلاف قانون است؟
بله از انتخاب سرپرست گرفته تا تعویق زمان انتخابات و برداشتن من همه اش خلاف است. همین ادامه فعالیت سرپرست هم خودش خلاف است.

-با این حساب مجمع فدراسیون کشتی هم چندان خاصیتی ندارد؟
مسلما برای این آقایان مجمع اهمیتی ندارد و مسئولان ورزش کشور به جای احترام به نظر جمعی و کسوت افراد به فکر پست و مقام خود و مسائل سیاسی هستند. آنها متوجه نیستند که این پست و مقام‌ها ماندنی نیست اما من چون برای خدا کار می کنم، اطمینان دارم که در نهایت حق به حقدار می رسد.

-در این مدت تلاش کرده اید تا به وزیر ورزش در این باره تذکری دهید و او را از افتادن در دام جریان انحرافی برحذر کنید؟
تصور من این است که عباسی اصلا اخبار را پیگیری نمی کند و در جریان بسیاری از مسائل نیست اما مسلما نمایندگان مجلس از تمامی اتفاقات خبر دارند و با جدیت آن را پیگیری می‌کنند، مطمئن باشید در چند روز آینده وزیر ورزش به مجلس فراخوانده می‌شود تا در مقابل تصمیماتی که گرفته شده و اتفاقاتی که در ورزش کشور شکل گرفته است پاسخگو باشد.

-ممکن است با این وضعیت و نفوذ فضای غیر ورزشی در عرصه ورزش شاهد ناکامی در رقابت های المپیک لندن باشیم؟
اکنون برای قضاوت زود است و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. با این حال اگر قرار باشد وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، اوضاع روز به روز خطرناک تر خواهد شد و بی ثباتی در ورزش کشور بیشتر می شود چراکه این جریان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در یکسال پایانی عمر این دولت با این تعویض ها و نفوذها برای خود موفقیتی کسب کنند و اعتبار به دست بیاورند که ممکن است این اقدامات تاثیر سویی بر روی عملکرد و نتایج ورزشکاران ایرانی در المپیک داشته باشد هرچند که از صمیم قلب امیدوارم ایران در المپیک موفق باشد.

-مشخصا اگر بخواهیم درباره وضعیت کشتی پیش بینی کنید با وجود برنامه ها و اهدافی که شما داشتید و تغییرات فعلی آیا کشتی آزاد و فرنگی ایران ممکن است موجب برهم خوردن پیش بینی کسب 3 تا 5 مدال طلا در المپیک شود؟
از خدا می‌خواهم که چنین وضعی پیش نیاید. اتفاقا من کاملا امیدوارهستم که کشتی آزاد و فرنگی ایران با قدرت در المپیک لندن ظاهر شوند و موفقیت های بسیاری را به دست آورند. از همین جا هم اعلام می‌کنم که اگر موفقیت به دست بیاید حاصل تلاش ها و برنامه ریزی های ما بوده است اما اگر خدای ناکرده ناکامی در المپیک برای کشتی رخ دهد نتیجه خرابکاری این جریان انحرافی است.