امان از «پست فرمایشی» ؛ یک کشتی گیر جوان ، مشاور ارشد فدراسیون فوتبال! / "ما در سایه‌ایم و از خطرات در امانیم بنابراین می‌توانیم خیلی کارها انجام دهیم"!!

علیرضا محجوب علی کفاشیان در حالی این روزها همچون چند سال اخیر بدون دغدغه به اداره فدراسیون فوتبال می پردازد و حتی قصد دارد با در اختیار گرفتن اختیار انتخاب نواب رئیس و معرفی به مجمع، قدرتش را در این مجموعه افزایش داده و قدرت مهدی تاج و عزیزمحمدی را کاهش دهد، که سرتاسر فعالیت هایش را حواشی در بر گرفته که یکی از جالب ترین آنها اداره فدراسیون با گرفتن مشورت از اشخاصی است که در این حوزه تخصص ندارند.
به گزارش پارس فوتبال به نقل از «بازتاب»؛ علی کفاشیان همواره همراه خود اشخاصی را دارد که چه وزارت نفت برود، چه کره مریخ و چه فدراسیون فوتبال، در پشتش قرار دارند و بخشی از فعالیت هایش را همین اشخاص انجام می دهند. شاید به همین دلیل باشد که تقریبا هرجا کفاشیان گام می گذارد، محدوده مورد نظر به نقطه نابودی نزدیک می شود. المپیک پکن و فاجعه ناکامی پیاپی ورزشکاران ایران که با دبیرکلی علی کفاشیان در کمیته ملی المپیک رخ داد، هنوز فراموش نشده است، در حالی که در المپیک آتن حجم نشان های کسب شده در ایران دو یا دو و نیم برابر المپیک پکن بود و این از دستاوردهای مدیریت کفاشیان بود.
صف اول فدراسیون فوتبال، کفاشیان دوومیدانی کار، دادگرنژاد کشتی گیر، تاج... و پشت سر ایشان پیشکسوتان فدراسیون فوتبال!

شاید به دلیل همین مدیریت موفق بود که محمد علی آبادی، او را در انتخابات فدراسیون فوتبال نیز جلو انداخت تا دوومیدانی کار سابق یک باره خودش را روی کرسی ببیند که هیچ کس توان تغییرش را ندارد و اگر وزارت ورزش همچون دیگر فدراسیون ها قصد کنار زدنش را با برنامه ریزی های معمول داشته باشد، به هر حال می توان یک نامه به فیفا زد و از دخالت دولت در فوتبال سخن به میان آورد و این گونه فوتبال را دوباره به تعلیق درآورد. کفاشیان با همین اهرم، چهار سال فوتبال را نیز همچون کمیته ملی المپیک اداره کرد و تیم های ملی فوتبال ایران در رده های سنی مختلف تجربه ناکامی در تمامی رویدادهای فوتبال را در دوره کفاشیان به دست آوردند و کفاشیان در این مدت عین خیالش هم نبود.
اما پشت این ناکامی ها، اتفاقات دیگری هم می افتد که برخی از آنها اصلاً بازتابی پیدا نمی کند و بخشی از این عدم بازتاب ها، به مناسبات خاص رسانه ها با کفاشیان و دیگر دوستان در فدراسیون فوتبال باز می گردد. یکی از این اخبار، تیمی است که به لحاظ رسانه ای کفاشیان را مدیریت می کنند و همین تیم نیز بودند که تا ثانیه آخر قطبی را حمایت کردند و هم اکنون نیز ضمن تلاش برای بازگرداندن قطبی به یک تیم بزرگ لیگ برتری، تمام قد پشت کفاشیانی ایستاده اند که یکی از بدترین کارنامه های تاریخ را در میان روسای ادوار مختلف فدراسیون فوتبال کشورمان داشته است. حال چه گذشته که کفاشیان این اشخاص را اتاق فکر رسانه ای فدراسیون قرار داده و دفاع تمام قد از کفاشیان در مطالب این طیف رسانه مشهود است و در عوض قرارداد قطبی هم تمدید می شود را علی آقا بهتر می داند!

اما از همه این اتفاقات جالب تر، اشخاصی است که کفاشیان را در این جهت گیری ها همراه می کنند. یکی از موثرترین این اشخاص که تاکنون تلاش شده رسانه ای نشود و در ارتباط گیری های غیرورزشی کفاشیان نیز موثر بوده و با برخی آقازاده ها روابط نزدیکی دارد، مشاور کشتی گیر رئیس فدراسیون فوتبال است. علی کفاشیان که خودش علی رغم چهار سال حضور در فدراسیون نمی تواند ادعا کند به بسیاری از جزئیات فوتبال احاطه دارد، یک کشتی گیر با سابقه کارمندی وزارت نفت را مشاور ارشد فدراسیون می گذارد و البته در حکمی ریاست دفتر پیگیری های ویژه فدراسیون فوتبال را به وی می سپارد بدون آنکه دقیقاً مشخص شود یک کشتی گیر با ارتباطات خاص در فدراسیون فوتبال چه امور ویژه ای را می تواند پیگیری کند؟!
البته خیلی طول نکشید تا با پیگیری های ویژه موضوع قابل تشخیص شده، ماجرای فروش امتیاز باشگاه سرخپوشان دلوار افزار به تیم اتحاد شمیرانات افشا شود و مدیر این تیم در این زمینه بگوید: «شخصی به نام شهاب دادگرنژاد با ما تماس گرفت و گفت که از طرف علی کفاشیان تماس می‌گیرد و می‌خواهد امتیاز تیم را به شخصی به نام ابوالحسن غلامی(نفت و گاز گچساران) واگذار کنیم. دادگرنژاد مشاور علی کفاشیان رئیس فدراسیون است و اگرچه شرکت ما ارتباطی با کفاشیان ندارد اما به احترام رئیس فدراسیون امتیاز تیم را به آقای غلامی واگذار کردیم زیرا دادگرنژاد به ما گفته بود این شخص مورد تائید فدراسیون است.» و البته در نهایت توافقی 160 میلیونی حاصل می شود و باشگاه گچساران که توانسته به اعتبار فدارسیون فوتبال این تیم را صاحب شود، نیز بخش عمده این مبلغ را پرداخت نمی کند.
مشاور کشتی گیر کفاشیان ابتدا موضوع را تکذیب کرد و بعد، تلاش کرد توپ را در زمین تاج بیاندازد و هزینه این اتفاقات را برای کفاشیان کاهش دهد و به همین دلیل گفت: «این واگذاری با هماهنگی مهدی تاج و علی کفاشیان صورت گرفته است و آنها و اعضای هیات رئیسه فدراسیون گزارش این واگذاری را دیده‌اند. در حال حاضر نیز اتفاق خاصی رخ نداده و اگر گچساران به تعهداتش عمل نکرده می‌توانند به کمیته انضباطی شکایت کنند و امتیاز تیم را برگردانند. تاج و کفاشیان می‌خواستند به نفت و گاز گچساران کمک کنند و آنها در ریز موضوع هستند... به غلامی هم گفتم که امتیاز تیم را بیش از 120 میلیون تومان نخرد اما در نهایت ایشان قرارداد 160 میلیون تومانی را امضا کرد.» و البته در نهایت سرنوشت این صد میلون پرداخت نشده در رسانه ها مشخص نشد و کسی هم نپرسید در کجای دنیا جز ایران، دفتر رئیس فدراسیون فوتبال و مشاورش برای رضای خدا(!) واسطه انتقال تیم می شوند؟!
دادگرنژاد نه پس از این قضیه و نه پس از قضایای دیگر که ذکرش به مصلحت نیست، نه تنها از فدراسیون کنار گذاشته نشد که نقش چشم کفاشیان را ایفا کرد تا آنجایی که بازدید از برخی هیات های ورزشی و برگزاری جلسات که یکی از وظایف کفاشیان یا نوابش محسوب می شود، به این شخص سپرده شد و هرگاه اوضاع بحرانی می شود و یا اتفاقی می افتد، او صف جلوی کفاشیان ایستاده و دقیقاً حکم مشایی کفاشیان را دارد که آقای رئیس به هیچ قیمتی حاضر به تغییرش نیست.
البته مشاور جوان کشتی گیر که جایگاهی اندازه بزرگان فوتبال را پر کرده، نیز از این فرصت به خوبی استفاده می کند و به قول آقای مشاور: «...یکی از دغدغه‌هایی که رییس جمهور، رحیم مشائی و گروه مشاوران جوان دارند، مشکلات فرهنگی است. ما جلوتر از بقیه کار کردیم و در برخی از هیات‌ها مشاوران را انتخاب کردیم. مشاوران بازوی اجرایی هستند و با توجه به اینکه در سایه‌اند و از خطرات زیاد در امان هستند می‌توانند خیلی کارها انجام دهند....» با این حساب و حواشی پوشش داده شده یا ماستمالی شده فدراسیون فوتبال، همه ناکامی ها نیز افتخاری بزرگ برای تیم کفاشیان نیست؟!