ما که یک عمر مجانی به کشتی ایران خدمت کردیم و حالا بعد از قرنی پیشنهادی به ما شده است

ما که یک عمر مجانی به کشتی ایران خدمت کردیم و حالا بعد از قرنی پیشنهادی به ما شده است
سرویس ورزشی فردا؛ - خان بود که جان شد! روزگاری در کشتی حرف، حرف او بود و کسی بدون اجازه منصور کشتی (!) حق آب خوردن نداشت؛ اما همیشه در، روی یک پاشنه نمی‌چرخد. برای همین است که می‌گویند یک روز اوضاع بر وفق مراد است و فردا جور دیگر. یک زمان روزگار روی خوش نشان آدم می‌دهد و وقت دیگر، آن رویش را. مثل سکه است؛ یک بار خط، یک بار شیر. یک بار پشت به زین و بار دیگر زین به پشت. منصور برزگر دیگر آن منصور خان دهه‌های اخیر کشتی ایران نیست. دیگر سوار بر اسب مراد نیست. آیا او که از اسب افتاده و دیگر آن برو بیا در کشتی را ندارد از اصل هم افتاده است؟! 

با او که برخلاف دست اندرکاران فدراسیون کشتی، معتقد است فدراسیون بین المللی نامه‌ای به ایران فرستاده و در آن به تعلیق فدراسیون اشاره کرده گفت‌و‌گو کردیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید. 

*شما در برنامه تلویزیونی جمعه شب به این موضوع اشاره کردید که فدراسیون بین المللی نامه‌ای به فدراسیون کشتی ایران فرستاده و در آن به این نکته اشاره کرده که در صورت دخالت سیاست در این رشته، کشتی ایران تعلیق خواهد شد؟ 

-بله من به این موضوع اشاره کرده‌ام. 


*اما عارف ربطی دبیر فدراسیون اعلام کرده که اطلاعی از نامه ارسالی فیلا به ایران ندارد. 

-فدراسیون بین المللی نامه‌ای به ایران فرستاده و اعلام کرده که هرچه سریع‌تر رییس فدراسیون این رشته را معرفی کند. 

*با این تفاسیر اگر مسوولان ورزش ایران در معرفی رییس فدراسیون تعلل کنند احتمال تعلیق کشتی ایران وجود خواهد داشت؟ 

-ما تجربه این موضوع را در فوتبال داشته‌ایم. در واقع آن‌ها به این موضوع اشاره دارند که نباید سیاست دخالتی در ورزش‌های المپیکی که آماتور هستند، داشته باشد. البته نباید فراموش کرد مسوولان جهانی هرجا که کاری به ضررشان باشد آن را سیاسی دانسته و جای که به نفعشان باشد سیاسی نیست. 

*بحث حضورتان در راس تیم ملی کشتی آزاد ترکیه به کجا رسید، گفته می‌شود فدراسیون ترکیه در سایت خود حتی به این موضوع اشاره هم نکرده است. 

-از نظر ترک‌ها کار تمام شده است، بنابراین همه چیز بستگی به من دارد که هدایت تیم آن‌ها را قبول کنم یا خیر. به احتمال زیاد قبل از جام «یاشاردوغو» به ترکیه رفته و کار خود را شروع می‌کنم. 

*حجت الله خطیب از پیشکسوتانی چون سلیمانی، سوخته سرایی و جدیدی که با فدراسیون یزدانی خرم ارتباط خوبی نداشتند دعوت به همکاری کرده است، آیا سرپرست فدراسیون از شما چنین دعوتی نکرده است؟ 

-جمع کردن پیشکسوتان در کنار هم و استفاده از تجربیات آن‌ها کار ارزشمندی است؛ اما با من صحبتی در این باره نشده است. 

*برخی بر این باور هستند که خطیب با گرد هم آوردن پیشکسوتانی که با فدراسیون یزدانی خرم ارتباط خوبی نداشتند هدف خاصی را دنبال می‌کند. 

-به هر حال باید دید هدف سرپرست فدراسیون از این کار چیست. در کل استفاده از تجربیات پیشکسوتان کار پسندیده‌ای است.

*حضور خطیب در فدراسیون کشتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

-خطیب ۱۷ سال در تربیت بدنی استان تهران فعالیت کرده و با ورزش آشناست؛ اما چون در کشتی فعالیتی نداشته نمی‌توان پیش بینی در مورد عملکرد او در کشتی داشت. 



*اگر از شما دعوت به همکاری شود قبول خواهید کرد؟ 

-هنوز که دعوت نکرده‌اند. 

*اگر شرایط طوری شود که مجبور باشید بین همکاری با فدراسیون کشتی ایران و ترکیه یکی را انتخاب کنید، ترجیح می‌دهید به کشتی کدام کشور خدمت کنید؟ 

-ما که یک عمر مجانی به کشتی ایران خدمت کردیم و حالا بعد از قرنی پیشنهادی به ما شده است؛ اما باز اگر ۷۰ نه حتی ۵۰ درصد آنچه که ترک‌ها در اختیارم قرار خواهند داد، در ایران به من بدهند چه دلیلی دارد که کشور خود را گذاشته و بروم برای دیگران کار کنم؛ اما متاسفانه در ایران همواره زحمات ما نادیده گرفته می‌شود. 

* شما از فدراسیون یزدانی خرم گله دارید یا ندارید؟! 

-چطور؟ 

*در برنامه تلویزیونی ابتدا اعلام کردید که از یزدانی خرم گله‌مند هستید؛ اما در ادامه اعلام کردید که گله‌ای از هیچ کس ندارید. 

-من از فدراسیون یزدانی خرم گله‌مند هستم که چرا نامم را برای حضور در انتخابات کمیته مربیان فیلا به فدراسیون بین المللی ارسال نکرد. 

*اما یزدانی خرم طی تماسی که با برنامه داشت اعلام کرد که نام شما را به فیلا ارسال کرده بود. 

-نه چنین چیزی صحت ندارد. ما یک کمیته مربیان فیلا داریم که من پیش از این عضو آن بودم و یک گروه مدرسان. فدراسیون یزدانی خرم با اینکه من پیش از این عضو کمیته مربیان فیلا بودم نامم را برای انتخابات این کمیته -که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود- ارسال نکرد و این در حالی است که محمدرضا طالقانی رییس اسبق فدراسیون بدون اینکه حتی به من بگوید نامم را برای انتخابات این کمیته به فدراسیون بین المللی ارسال کرده بود که من به عضویت این کمیته درآمدم. یزدانی خرم نام من را برای کلاس مربیگری تهران به فیلا ارسال کرده بود تا به عنوان مدرس در این کلاس تدریس کنم نه کمیته مربیان. 

*این کلاس هم در ‌‌نهایت برگزار نشد، دلیل برگزار نشدن این کلاس چه چیزی بود؟ 

-دلایل زیادی داشت که بهتر است فدراسیون در مورد آن توضیح دهد.

*پس شما بابت این موضوع گله‌مند بوده و نارحت هستید؟ 

-این موضوع باعث نارحتی من شد تا دیگر به فدراسیون کشتی هم نروم. ارسال نامم به فیلا برای تدریس در کلاس مربیگری، حکم نوش دارو بعد مرگ سهراب را داشت. 

* گویا یزدانی خرم در تلاش است تا به فدراسیون کشتی بازگردد. 

-یزدانی خرم از فدراسیون کشتی کنار گذاشته شده است، کسانی که او را کنار گذاشتند حتما دلیلی برای این کار خود داشتند. 

*با توجه با اینکه کشتی در آستانه المپیک قرار دارد نظرتان در مورد بازگشت یزدانی خرم چیست؟

-در صورت بازگشت یزدانی خرم مشکلات و حواشی برای کشتی درست خواهد شد که با توجه به آن بهتر است یزدانی خرم به کشتی بازنگردد. 

*چه مشکلات و حواشی ای؟ 

-افرادی که یار غار او بودند و در جبهه یزدانی خرم قرار داشتند با رفتن او تغییر موضوع دادند، شمشیر را بر علیه رییس خود از رو بستند، برای همین صلاح نیست که رییس سابق کشتی به فدراسیون بازگردد؛ که در غیر این صورت یزدانی خرم نیز باید شمشیر را از رو بسته و به سراغ یاران قدیمی خود برود.