گروکشی باعث آبروریزی بین‌المللی شد

بی‌اعتنایی به درخواست وزیر!
محسن میلاد در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد دلایل صادرنشدن مجوز از سوی گمرک ایران برای خروج قایق‌های شرکت کنندگان خارجی از کشور، ضمن بیان مطلب فوق گفت: با کمال تاسف باید بگویم با توجه به اینکه 6 ماه برای انجام مطلوب مسابقات انتخابی المپیک در ایران کار کردیم و این دوره از مسابقات را به بهترین شکل ممکن هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی برگزار کردیم اما با گروکشی گمرک یک آبروریزی بین‌المللی به وجود آمد و همه زحمات ما زیر سئوال رفت.

وی با اشاره به اینکه وقتی میزبانی برگزاری مسابقات انتخابی المپیک را به کشوری می‌دهند یعنی اینکه آن کشور از نظر امکانات و سطح فنی از سطح بالایی برخوردار است، افزود: متاسفانه با اقدام عجیب گمرک در بلوکه کردن قایق‌های شرکت کنندگان خارجی به اعتبار فدراسیون قایقرانی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی خدشه وارد شد.

مسئول برگزاری مسابقات انتخابی المپیک آب‌های آرام که مهرماه سال جاری به میزبانی ایران برگزار شد، با بیان اینکه فقط دو کشور قزاقستان و ازبکستان سه تا چهار هفته بعد از برگزاری مسابقات توانستند قایق‌های خود را از ایران ببرند، اظهار داشت: هم اکنون 11 هفته است قایق‌های شرکت کنندگان کشورهای دیگر در گمرک ایران بلوکه شده است.

وی در مورد علت بلوکه شدن این قایق‌ها در گمرک کشورمان تاکید کرد: فدراسیون قایقرانی در رابطه با واردات تجهیزات تخصصی رشته‌های مختلف ورزش قایقرانی از کشورهای دیگر به گمرک مبلغ 220 میلیون تومان بدهی دارد که مسئولان گمرک این قایق‌ها را در ازای گرفتن این بدهی گرو نگه داشته‌اند، درحالیکه نباید یک مسئله داخلی را به مسئله بین‌المللی تبدیل کنیم و موجب خدشه دار شدن اعتبار نه تنها فدراسیون قایقرانی بلکه کل کشورمان در مجامع بین‌المللی شویم.

میلاد خاطرنشان کرد: شرکت آلمانی "پلستیک" که بزرگترین پارت قایق را شامل 56 فروند انواع قایق‌های فول کربن که متعلق به کشورهای مختلف از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی بود را برای انجام این دوره از مسابقات به ایران ارسال کرده بود.



وی اضافه کرد: فدراسیون قایقرانی برای ورود این قایق‌ها به کشور در آن زمان به دلیل اینکه این قایق‌ها با پروتکل "ای.پی.ای" و با مالکیت شرکت آلمانی "پلستیک" می‌‍خواستند وارد کشور شوند، دچار مشکل شد زیرا مسئولان گمرک با توجه به اینکه ایران عضو این پروتکل بین‌المللی است در آن مقطع ادعا می‌کردند هنوز دستورالعمل "ای.پی.ای" به دست ما نرسیده است که بخواهیم اجازه ورود به این قایق‌ها را بدهیم.

مسئول برگزاری مسابقات انتخابی المپیک آب‌های آرام افزود: بعد از آن مسئولان فدراسیون با درخواست‌های بیشمار مبنی براینکه اگر این قایق‌ها وارد نشوند، نمی‌توانیم مسابقات انتخابی المپیک را در کشورمان برگزار کنیم و حیثیت حرفه‌ای و ورزشی‌مان در مجامع بین‌المللی می‌رود، نام مالک این قایق‌ها را از آن شرکت آلمانی به فدراسیون قایقرانی ایران تغییر دادیم تا بتوانیم این قایق‌ها را به کشور وارد کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این کار فدراسیون قایقرانی غیرقانونی بود، هم اکنون شرکت آلمانی "پلستیک" از طریق اتاق بازرگانی ایران - آلمان از ما شکایت کرده است که چرا فدراسیون قایقرانی نام مالک قایق‌ها را به صورت غیر قانونی تغییر داده و این موضوع به چالشی دیگر برای این فدراسیون تبدیل شده است.

میلاد در خصوص ضمانت نامه طرف ایرانی برای ورود این قایق‌ها به کشور نیز تاکید کرد: در حدود 120 میلیون تومان میزان تعهد ذیحسابی وزارت ورزش برای وارد کردن این پارت از قایق‌ها به کشور است، ضمن اینکه شرکت آلمانی هم در حدود 100 هزار یورو ضمانت برای ارسال این پارت از قایق‌ها به کشورمان گذاشته است و در صورت بازنگرداندن این قایق‌ها مبالغ مذکورپرداخت شود.

وی با ابراز نگرانی از آسیب دیدن این قایق‌ها عنوان کرد: ارزش کل 56 فروند قایق فول کربنی که در گرو گمرک کشور است در حدود 99 هزار یورو است و در صورتی که این قایق‌ها آسیب ببینند فدراسیون قایقرانی باید این خسارت را جبران کند. مسئولان فدراسیون قایقرانی برای جلوگیری از آسیب دیدگی قایق‌ها از مسئولان گمرک خواستند این قایق‌ها را در مجموعه ورزشی انقلاب نگهداری کنند تا به آنها آسیبی وارد نشود اما متاسفانه آنها این درخواست را نپذیرفتند.

مسئول کمیته آبهای آرام فدراسیون قایقرانی با بیان اینکه فدراسیون قایقرانی از طریق وزیر ورزش این موضوع را پیگیری کرده است، تصریح کرد: متاسفانه باتوجه به اینکه وزیر ورزش از وزارت بازرگانی و گمرک درخواست مساعدت کرده اما هنوز آنان هیچ اقدامی در جهت گره گشایی از این مشکل نکرده‌اند.

مسئول برگزاری مسابقات انتخابی المپیک آب‌های آرام در پایان از مسئولان وزارت بازرگانی و گمرک خواست تا آبروریزی بیشتری نشده دستور خروج این قایق‌ها را از کشور صادر کنند.