خداداد عزیزی: منشوری کردن یا تعهد گرفتن یعنی چه؟/مگر می‌شود دزد را از بالای شهر به جنوب شهر انتقال داد




www.khabaronline.ir


لیگ برتر - خداداد عزیزی می‌گوید: در این فوتبال آنقدر دروغ وجود دارد که نمی دانیم حرف چه کسی را باور کنیم.
به گزارش خبرآنلاین؛ خداداد عزیزی در سال های اخیر همیشه جزو چهره های منتقد فوتبال ایران شناخته شده است. او معتقد است که پدیده دلالی دیگر قابل کنترل نیست و این اوضاع را خطرناک می داند. عزیزی معتقد است که در برخورد با ناپاکی های فوتبال اقدامات محکمی صورت نگرفت و با منشوری کردن یا اسم مخفف آوردن چیزی درست نمی شود.گفت و گوی اختصاصی خبرآنلاین با عزیزی را می خوانید.
*شما فکر می کنید پدیده دلالی در حال حاضر قابل کنترل است یا اینکه از کنترل خارج شده؟
به نظرمن دیگر از کنترل خارج شده است. اوضاع آنقدر خراب است که صدای همه درآمده و برنامه نود هم خیلی چیز را ثابت کرد،هر چند که این برنامه را ندیدم ولی در جریان اخبار هستم.
*به نظر شما راهکارهای مبارزه با این پدیده شوم چیست؟
به نظر من باید به شدت برخورد کرد. من با آقایان عزیزمحمدی و علیپور حرف زدم و از آنها بابت شروع حرکت مبارزه با دلالی تشکر کردم. البته به آنها گفتم که این موضوع فقط نباید در حد حرف باشد و باید برخورد شدیدی صورت بگیرید.
*ولی می دانید که حتی عزیزمحمدی هم مورد اتهام قرار گرفت،آن هم به دلیل سفارش کردن محمود یاوری به استیل آذین؟
من آدمی نیستم که چیزی را ببینم و حرف نزنم.این موضوع برای من ثابت نشده که بخواهم در موردش حرف بزنم.واقعیت این است که در این فوتبال آنقدر دروغ وجود دارد که نمی دانیم حرف چه کسی را باور کنیم.مهدی هاشمی نسب همیشه به من می گوید که از نظر تو همه آدم ها خوب هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود ولی او می گوید همه آدم ها در فوتبال بد هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود.وقتی با ناپاکی ها برخورد شدید صورت نمی گیرد نتیجه اش همین می شود.
*منظورتان از برخورد شدید چیست؟
من معتقدم اگر دلالی یا فساد مربیان، مدیران و بازیکنان ثابت شد باید آنها را محروم کنند. به عنوان مثال وقتی ثابت می شود که یک مربی از قرارداد 150 میلیونی یک بازیکن 50 یا 100میلیون برداشته است باید بلافاصله او را محروم کرد. وقتی یک بازیکن برای فوتبال بازی کردن باید اینگونه هزینه کند یا برای حضور در تیم های پایه از گلوی خانواده اش ببرد، دیگر از فوتبال منصرف می شود و مشخص نیست که آن فرد به چه راه هایی کشیده خواهد شد.
*شما معتقدید که برخی از مربیان فوتبال از بازیکنان پولی می گیرند؟
بله، شک نکنید.
*پس چرا تا به امروز چیزی ثابت نشده و برخوردی هم صورت نگرفته؟
به هر حال باید ثابت شود و محرومیت های سنگین در نظر بگیرند.اگر یک نفر را به این دلیل محروم کنند آن وقت حساب کار دست همه می آید و بازیکنان هم جرات حرف زدن پیدا می کنند تا مسائل پشت پرده را بگویند.البته مسئولان سازمان لیگ به من گفتند که چیزهای زیادی می شنوند ولی مدرک ندارند.به عنوان مثال یک بازیکن می آید و به آنها می گوید که فلان مربی از او پول گرفته ولی حاضر نیست شهادت بدهد یا حرفش را بنویسد.
*مشکل همین کلمه «اثبات» است. خیلی ها معتقدند کارهای خلاف پنهانی است و نمی شود آن را اثبات کرد نقطه نظر شما چیست؟
وقتی کار خلافی صورت می گیرد به هر حال روزنه هایی برای اثبات به وجود می آید. چرا در مورد علی دایی یا محمد مایلی کهن حرف و حدیث وجود ندارد؟ این نشان می دهد که آنهایی که خلاف می کنند همیشه در موردشان حرف و حدیث وجود دارد. البته در مورد بازیکنان هم باید بگویم که اگر آنها هم به مربیان پول بدهند متخلف به حساب می آیند و باید محروم شوند. بردن اسم های مخفف هیچ فایده ای ندارد و باید برخورد قاطع صورت بگیرد.من نمی دانم منشوری شدن یا رفتن به لیگ دسته اول یعنی چه،من نمی دانم تعهد دادن یعنی چه؟چرا باید از افرادی که دزدی می کنند تعهد بگیریم،چرا نباید به جای تعهد گرفتن بخورد کنیم؟اصلا منشوری شدن چه معنایی دارد و چرا نباید اسم متخلفان رسانه ای شود؟
*به نظر شما چرا ستاد تخلفات تا به امروز هیچ اقدام جدی صورت نداده و فقط یک تماشاگر بوده است؟
برخوردهای کوچکی صورت گرفته ولی قاطع نیست. بسیاری از دلال ها برای مربیان و بازیکنان شاخ و شانه می کشیدند و آنها را تهدید می کنند. جالب اینجاست که مدتی پیش یکی از این دلال ها به مهدی هاشمی نسب زنگ زده بود و گفته بود به خداداد بگو ساکت باشد. هاشمی نسب هم به آن طرف گفته بود که خودت به خداداد زنگ بزن ولی آن دلال جرأت نکرد با من تماس بگیرد. آنها جرأت نزدیک شدن به من را ندارند.
*یعنی واقعا هیچ دلالی به شما نزدیک نشده؟
چند سال پیش که از ابومسلم جدا شدم یک نفر به من زنگ زد. او گفت که یک باشگاه لیگ برتری تو را می خواهد که دو نفر از اعضای هیئت مدیره آن باشگاه موافق شما هستند و دو نفر هم مخالف. برادر آن شخص در هیئت مدیره آن باشگاه لیگ برتری بود و به من گفت که برادرم به سود شما رأی خواهد داد تا سرمربی شوید.
*شما چه واکنشی نشان دادید؟
من هم گفتم که مشکلی ندارد و بحث مالی هم انجام دادیم. آن شخص به من گفت که این تیم سه جای خالی برای جذب بازیکن جدید دارد و می خواست خودش به من بازیکن بدهد. من هم به او گفتم که دیگر زنگ نزن. او مشخصات سه بازیکن را به من گفت که حتی اسمشان در کتاب کلیله و دمنه هم دیده نمی شود. متأسفانه این دلال ها
یک مافیا درست کرده اند و افراد خودشان را در این فوتبال جا به جا می کنند.
*ولی قبول دارید که این تخلفات به صورت پنهانی انجام می شود؟
به هر حال کار خلاف همیشه پنهان نمی ماند. من به یک قانون هم معترض هستم. سازمان لیگ مربیان محروم را به لیگ دسته اول فرستاد که این اقدام واقعا تعجب آوراست. مگر می شود یک مربی که مشکل دارد از لیگ برتر به لیگ دسته اول برود و فعالیت کند. مثل این می ماند که یک دزد را دستگیر کنند و بگویند شما در شمال شهر دزدی نکن و لطفا به جنوب شهر برو و آنجا دزدی کن.اتفاقا دزدی کردن در بالای شهر به ضرر دزدها است چون سیستم های امنیتی بیشتری در بالای شهر وجود دارد ولی در پایین شهر اینطور نیست.واقعا خیلی ها نمی دانند در لیگ دسته اول چه اتفاقاتی می افتد. وقتی دلالی و کار خلاف از بین نرود، استعدادهای فوتبال نابود می شوند و نتیجه اش افت فوتبال خواهد شد.به نظر من برای از بین بردن این شرایط جدا از فدراسیون دیگر نهادها هم باید وارد شوند.مگر چه اشکالی دارد که قوه قضائیه یا نیروی انتظامی وارد شود؟
*چرا در کشورهای اروپایی نظیر ترکیه یا ایتالیا خیلی راحت افراد متخلف را معرفی می کنند و آنها را محروم می کنند یا حتی بحث رفتن به زندان هم به وجود می آید؟
شما نمی توانید هیچ چیز فوتبال ما را با ایتالیا یا کشورهای دیگر دیگر مقایسه کنید.آنجا مدارک قوی وجود دارد و افراد شهادت می دهند ولی اینجا هیچ کس نمی خواهد حرف بزند و خیلی ها ترس دارند