مديران فوتبال مقابل مافياي دلالي تسليم شده‌اند

عبدالرحمان شاه حسيني، رئيس پيشين كميته انضباطي فدراسيون فوتبال معتقد است به نسبت جمعيت فعال در فوتبال ايران اعم از بازيكنان، مربيان، مديران، عوامل اجرايي و... آمار تخلفات و خطا‌ها در مقايسه با ناهنجاري‌هايي كه در فوتبال ساير كشور‌ها به وقوع مي‌پيوندد، وضعيت معقولي دارد اما با توجه به اينكه ما در كشوري كه نظام اسلامي در آن حكمفرماست زندگي مي‌كنيم، بايد تخلفات صورت گرفته كمتر از آن چيزي باشد كه امروز شاهد آن هستيم. او ريشه بسياري از ناهنجاري‌هاي فعلي فوتبال ايران را در عدم تخصص مديران شاغل در فدراسيون مي‌داند. 

شرايط اخلاقي و فرهنگي حال حاضر فوتبال ايران را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ 

به لحاظ اخلاقي و انضباطي نمره خوبي به فوتبال نمي‌دهم. متاسفانه ناهنجاري‌هاي زيادي را در فوتبال كشور مشاهده مي‌كنيم. بعضي از مديران رده بالاي فعال در فوتبال عادت كردند كه فقط پز انجام كارهاي فرهنگي را بدهند اما در عمل حركتي در زمينه ارتقاي سطح فرهنگي جامعه فوتبال از آنها نمي‌بينيم. امور مربوط به مسائل فرهنگي در فوتبال كشور به فراموشي نسبي سپرده شده است. فوتبال ايران كه سالانه ميليارد‌ها تومان در آن هزينه مي‌شود با اين روشي كه امروزه اداره مي‌شود به لحاظ فرهنگي و انضباطي با مشكل جدي روبه رو خواهد شد. مسئولان بايد متوجه باشند كه انجام امور فرهنگي هزينه دارد و به قول معروف با حلوا حلوا كردن دهان شيرين نمي‌شود. 

چاره عبور از اين بحران را در چه مي‌دانيد؟ 

در وهله نخست بايد مشكل مديريت فوتبال در راس هرم حل شود. حلقه اول فوتبال كه‌‌ همان رئيس فدراسيون است بايد آگاه و به فوتبال اشراف داشته باشد. بايد از يك فرد متخصص و متعهد براي رياست فدراسيون فوتبال بهره ببريم. اگر اين اتفاق رخ دهد به طور يقين همه چيز درست مي‌شود. 

انجام كارهاي فرهنگي آن هم در شرايط فعلي فوتبال زمان بر است و نمي‌توان با يك يا دو سال كار نتيجه مطلوب گرفت اما بايد استارت كار زود زده شود. 

بعضي كارشناسان بهبود شرايط فرهنگي فوتبال كشور در شرايط فعلي را غيرممكن مي‌دانند. 

به هر حال چند سالي است در راس هرم فوتبال رياست فدراسيون مشكل داريم. بايد توجه داشته باشيم مشكل فرهنگي در فوتبال كشور مشكل لاينحلي نيست. با يك مديريت صحيح و زمان ۴-۵ ساله خيلي از موارد درست مي‌شود. 

عملكرد فعلي كميته انضباطي را چگونه مي‌بينيد؟ 

معتقدم حداقل بايد ۵ يا ۶ ماه زمان بگذرد تا با يك ارزيابي از احكام صادره در خصوص عملكرد اين كميته اظهارنظر كنيم اما شيوه عملكرد در مورد پرونده شيث رضايي و محمد نصرتي را نپسنديدم. كميته انضباطي بر اساس وظيفه‌اش بعد از اين اتفاق راي خود را صادر كرد اما اينكه راي در كشوي كار رئيس فدراسيون فوتبال باقي ماند و اعلام نشد، يك امتياز منفي براي كميته محسوب مي‌شود. راي كميته انضباطي نبايد در كشوي رئيس بماند. 

گويا فدراسيون مايل بود پس از كاسته شدن از التهاب آن زمان جامعه فوتبال راي نهايي اعلام شود. 

اين صحيح نيست. مشكلي كه اخيرا در فدراسيون فوتبال مي‌بينم تاخير در صدور احكام است. خود اين موضوع شرايط را ملتهب مي‌كند. كميته انضباطي بايد فوري و در كمترين فرصت راي لازم را بدهد چراكه اگر اعلام راي طولاني شود حتي اگر حكم سنگين هم باشد به دليل اينكه مدت زيادي از آن اتفاق گذشته اثر كمي خواهد داشت. بايد با سرعت و در نظر گرفتن حداكثر تنبيه فضايي را به وجود آورد كه اثر آراي كميته انضباطي ديده شود. 

آيا با اين شرايط استقلال كاري كميته انضباطي زير سوال نمي‌رود؟ 

در همين پرونده مورد بحث استقلال كاري كميته انضباطي زير سوال رفت. در اساسنامه فدراسيون فوتبال تنها ركني كه مستقل اعلام شده ركن قضايي است و اگر حكم قضايي راي صادر كند ولي اختيار ابلاغ آن را نداشته باشد، به استقلال منظور در اساسنامه لطمه مي‌خورد. يعني آيين نامه فعلي در اين خصوص با اساسنامه فدراسيون در تعارض است كه نبايد باشد. 

رئيس كميته انضباطي معتقد بود اگر حكم زودتر اعلام مي‌شد، ‌متخلفان به كميته استيناف شكايت مي‌كردند و آنگاه تا زمان اعلام راي استيناف مي‌توانستند براي پرسپوليس بازي كنند. 

آيين نامه انضباطي فدراسيون فوتبال به اصلاحات نياز دارد. فضاي قضايي فوتبال با رويه‌هاي دادرسي در دادگستري تفاوت دارد. چه اشكالي دارد در فوتبال مصوب شود دستور موقت تا صدور حكم‌كميته استيناف معتبر است، هر چند با آيين دادرسي دادگستري در تعارض است ولي همانطور كه اعلام كردم مقوله فوتبال متفاوت است. 

درباره موضوع مبارزه با دلالي كه اين روزها در فوتبال كشور سر و صداي زيادي به پا كرده چه نظري داريد؟ 

دلالي در قانون تعريف مشخصي دارد و شغل شريفي است، بنابراين بهتر است از لفظ «كار چاق كن» استفاده كنيم. عده‌اي «كار چاق كن» در فوتبال ايران به خوبي راه‌ سوء استفاده را ياد گرفتند. متاسفانه با تمام احترامي كه براي مسئولان فدراسيون قائلم بايد بگويم آنها توانايي برخورد با اين جريان را ندارند. آقايان به جاي برخورد با افرادي كه فساد را در فوتبال رايج كرده‌اند، سكوت كرده‌اند. آنها هيچ‌گاه سراغ دلالان بزرگ نرفته‌اند و فقط ضعيف‌ها را قرباني كرده‌اند تا افكار عمومي را آرام كنند. مديران كلان فوتبال ايران عملا مقابل مافياي دلالي تسليم شده‌اند.

تهران امروز